Tv-kolumnen 6-12 januari

Albion 2017-01-06

Då som nu för alltid - Requiem for a dream

Fredag

Repmånad är en företeelse som numera är utdöd i vårt land. Så varför inte börja trettondagen med en kulturhistorisk vandring i svensk försvarshistoria? Om filmen ger en representativ bild med sanningen överensstämmande får var och en själva gissa. TV4 20:00.

Att reda ut djupa livsfrågor under ruset av alkoholens inverkan är väl något som förekommit i alla tider kan jag ana. Hur det ser ut i ett utifrånperspektiv kan bevittnas i filmen Vem är rädd för Virginia Woolf där lättantändliga ångor bokstavligen hänger i luften. Klassiker från 1966. SVT2 21:00.

Den svenska vampyrfilmen Låt den rätte komma in blev i amerikanska händer Let me in. Först och främst kan jag avfärda alla farhågor om eventuella snuskigheter som titeln skulle kunna ge sken av. Konstaterar bara att den finurliga förlagan av John Ajvide Lindqvist blivit stor succé även i filmform. Det är den amerikanska versionen som visas på TNT 21:55.

När natten övergår till ännu mera natt är det dags att bege sig till gränstrakterna mellan North Dakota och Minnesota. Där finner vi staden Fargo och vips så begriper alla vad som väntar. Joel Coens hyllade film om bilförsäljaren som hamnat i ekonomisk knipa och försöker lösa det hela genom att iscensätta en kidnappning av sin fru. Galet? Javisst. Går det bra? Nej. TV4 02.55.

Lördag

Les Misérables, Victor Hugos storslagna roman, har gjort succé genom historien och gett upphov till otaliga filmatiseringar och teateruppsättningar. Passa på att ta del av berättelsen om före detta fången Jean Valjean som här presenteras i en hyllad musikalversion. SVT2 20:50.

Ben Stiller har helt klart sina fans. Främst som skådespelare kanske även om jag rankar hans regidebut, Reality bites, allra högst hittills. I kvällens film, The secret life om Walter Mitty, står han både för huvudroll och regi. Resultatet blir en mysig film med skön humor. TV3 21:00.

Kvällen kan man avsluta med Oscarsvinnande 12 years a slave om man önskar. Baserad på en sann historia om Solomon Northup som en dag kidnappas och förs till södern för att bli en del av det förhatliga slaverisystemet. Filmen ger en stark bild av den avskyvärda rasismen som alltjämt lever kvar i vårt samhälle även idag, även om dess fula tryne numera sofistikerats. I våra dagar frodas främlingsfientligheten fortfarande i skydd av lagstiftaren. 2016 blev ett bedrövligt år för västvärldens etik- och moralanseende i dessa frågor. SVT1 23:15.

Söndag

Kvällens första titel kan vara en önskan som ligger i tiden om man säger så. Svenska titeln är En ny start, fast jag tror att den engelska titeln, "We bought a Zoo" mer berättar om vad filmen handlar om. Matt Damon spelar mot Scarlett Johansson och resultatet har fått ett ganska varmt mottagande. TV 20:00.

En tecknad film med en klassisk figur kanske kan vara skönt att få vila ögonen på ett tag. Tintins äventyr: Enhörningens hemlighet är i så fall filmen jag tänker på. Denna ständigt unga yngling kastas ständigt in i äventyr som underhållit så många genom åren. TV6 17:55.

Filmer om rymning från "rymningssäkra" platser är ofta tacksamma filmer. Idag är det Dustin Hoffmans och Steve McQueens tur att visa hur det går till, när de ska fly från det ökända fängelset på Djävulsön utanför Franska Guyana. Vet ni vad den kryddstarka huvudstaden heter i Franska Guyana förresten? Just det, Cayenne. Nu vet ni det också, även om ni nu skulle missa Papillon som denna film heter. SVT2 21:15

Måndag

Jag har tio osedda Hasse Ekman-filmer på min lista varav Hjärter Knekt är en av dem. Lyckligtvis vill SVT hjälpa mig att råda bot på detta. Kvinnor har varit en lockelse för mannen sedan förste Adams tid, och här kan vi få se hur tokigt det kan gå när inte haspen är på så att säga. SVT1 15:20.

Vi skuttar över till den amerikanska södern och får möta Skeeter som återvänder hem efter några år norrut. Hon vill uppmärksamma hur den svarta befolkningen har det och lyckas få igång en process för deras upprättelse. Det är tankeväckande även om jag tycker det är typiskt att det blir en vit kvinna som står för den svarta befolkningens uppvaknande. Filmen heter Niceville och visas på Kanal 11 21:00.

Extra material: Vill man se hur Lasse Holm skulle kunna se ut med långt hår kan man kika på filmaffischen till The incredible Burt Wonderstone Filmen går också att se förstås. Kanal 5 21:00.

Tisdag

Det är inte vilken film som helst som dyker upp i tablån idag. Jan Troells mästerliga epos efter nobelpristagaren Eyvind Johnsons självbiografi är på tapeten. Här har du ditt liv spänner genom en ung mans uppväxt i Norrbotten och följer honom genom de svåra krigsåren. Jan Troell är onekligen en av våra största regissörer som förtjänar en större plats i rampljuset. SVT1 13:55

Kvällen är väl inte lika upphetsande. World war Z kan väl vara något för den som vill se Brad Pitt jaga världen runt i försök att stoppa en zombieepidemi. Sjuan 21:00.

Onsdag

Vi kommer alltmer fjärran från storhelgernas välfyllda tablåer och man får börja leta med pincett och förstoringsglas efter filmer på tv, och guldkorn är naturligtvis ändå svårare att hitta. Hur som helst så kan man i alla fall hitta nyinspelningenklassiska 3:10 till Yuma. Pang-pang i cowboymiljö utlovas i alla fall. TV12 22:00.

Attack mot Vita huset, kan det vara ett omen om vad som väntar när nu cirkusen drar in i maktens boning därborta i Washington? Filmatiseringar har det redan gjorts om dylika händelser. En av dem ser vi ikväll då Olympus has fallen dyker upp i tv-rutan. Morgan Freeman finns med på ett hörn. TV6 21:00.

Torsdag

Tysk familjefilm som börjar 22:00? Hur tänkte man nu? Men kanske är det nostalgiknappen man vill trycka på för att få de som växt upp att vilja minnas tillbaka och återigen uppleva det underbara och förtrollande äventyret i Den oändliga historien. Filmen blev den sista i hemlandet för regissören Wofgang Petersen innan färden styrde mot Hollywood. Och så får man förstås åter höra Limahls ledmotiv Neverending Story. TV12 22:00.

Monsieur Truffaut är en av mina favoritregissörer och så lämpligt att det då på torsdagskvällen dyker upp en film jag ännu inte har sett. Fahrenheit 451 är filmatiseringen av Ray Bradburys samhällskritiska roman om ett framtida samhälle under hårt censurtryck där det skrivna ordet är förbjudet. Titeln anger för övrigt den temperatur där papper brinner. För övrigt är det enda filmen Truffaut gjorde utanför Frankrike och som en av de stora i franska nya vågen-rörelsen kan det tyckas lite konstigt att han dök upp och gjorde denna film i England 1966. Någon som vet mer om bakgrunden får gärna skriva och berätta. SVT2 22:20.

Vi är inte längre där. 31/3.
Jag kräver att jag får fel.

Under tiden driver tv-kolumnen vidare. Nästa gång på fredag.

Kommentarer (4)

Premiärer