Redaktionen 2019-01-29

Hela artikeln är en annons och går direkt till Filmtipsets vidareutveckling.
Kasinokulissen går aldrig ur tiden

Kommer ni ihåg James Bonds Casino Royal från år 2006? Eller Oceans Eleven från 2001? Eller för all del Baksmällan från 2009? Kasinoscener i filmens värld är vanligt förekommande och det är ett enkelt sätt att skapa spänning. I filmernas värld har vi sett flera olika exempel på det. Vi har fått se storslagna rån som i Oceans 11, eller Alan räkna kort vid Blackjack bordet i Baksmällan och minns ni spänningen i Casino Royal när potten till slut är uppe i 115 miljoner dollar? Filmtittarna älskar kasinon som kuliss och det finns flera anledningar till varför, vilket kommer vi titta närmare på genom att blicka tillbaka på dessa filmfavoriter.

Den perfekta stöten
I Oceans Eleven ska ett gäng kumpaner, alla med specifika kunskaper, tillsammans genomföra det perfekta rånet mot inte mindre än tre stora kasinon. De planerar att promenera ut med ett byte på 150 miljoner dollar och allt ska ske på en och samma kväll. Filmens lista av A-skådespelare löper lång med bland annat Brad Pitt, George Cloooney och Julia Roberts. Kasino-temat är genomgående men det är inte genom att spela som huvudpersonerna tänker kamma hem sin storvinst. Filmen kantas av motgångar som gruppen tillsammans arbetar för att överkomma. Det är en film med snabba vändningar och mycket action i en stilsäker miljö. Efter att ha sett den här filmen är man sugen på två saker, att ha ett lika tajt kompisgäng som i filmen och att se uppföljaren.

James Bond i svettigt pokerspel
James Bond ser vi i en film för 21:a gången, den här gången behöver han givetvis också rycka in för att mer eller mindre rädda världen. James Bond spelas i den här filmen för första gången av Daniel Craig. Han hinner under filmens gång rädda ett gigantiskt passagerarplan från att sprängas och behöver sedan få tag i pengar som ska investeras i terrorism genom att spela till sig dem i poker. Under en paus i pokerspelets gång hinner James Bond både dö och återupplivas med hjälp av en defibrillator och slåss mot yrkesmördare. Bond skulle bara vetat att han hade kunnat dra in alla de pengarna från datorn. Precis som andra passionerade kasinospelare som numera lyckas ta hem storvinster på ett kasino utan konto! Efter att ha sett den här filmen är man sugen på två saker, en vodka martini i klass med den som James Bond dricker med sådan finess, och en runda poker.

Alens matematiska formler
I Baksmällan kastas man in i firandet av en svensexa i Las Vegas. Dagen efter vaknar huvudpersonerna på hotellrummet utan något minne om vad som hänt under natten. I hotellrummet hittar de bland annat ett litet barn och en livs levande tiger. Självaste brudgummen är spårlöst försvunnen och en jakt för att hitta honom i tid för bröllopet påbörjas. På resan uppdagas att de står i skuld till en kriminell ledare och hur får man snabbt tag på pengar om inte på ett kasino? Trots flera overkliga och absurda scener i den här filmen gör huvudrollsinnehavarna Bradley Cooper, Zach Galifianakis och Ed Helms ett grymt bra jobb. Filmen är en lättsam komedi med tvistad humor och en ordspråket what happens in Vegas stays in Vegas får ny innebörd. Efter att ha sett den här filmen är man inte sugen på alkohol alls, däremot lockar den där boken som Alen läser om Blackjack och att få testa sina kunskaper.

Kommentarer (20)

Viktig information
Filmtipset.se tillhandahåller ett oberoende socialt nätverk. För att du skall kunna använda delar av tjänsten måste du ge oss vissa uppgifter om dig själv; uppgifter som Adhype AB ansvarar för att de används på rätt sätt. Denna sekretesspolicy redogör för den information som samlas in om dig, hur vi använder den, hur vi skyddar den och vilka alternativ du har när det gäller att välja vilken information du vill ge oss. Från 25 maj 2018, då EU-reglerna GDPR infördes, har Adhype AB infört principen att enbart behålla medlemskap som har visat aktivitet (inloggning eller liknande bekr¨ftelse) under de senaste 12 månaderna. Om du har frågor som rör våra rutiner om sekretess eller denna sekretesspolicy kan du skicka dem via e-post till: info@adhype.se
Mest diskuterade filmer
Midsommar