OscarEriksen 2019-02-05

Hela artikeln är en annons och går direkt till Filmtipsets vidareutveckling.

Win it all på Netflix

Win it all, en film släppt 2017 på Netflix, fångar det tragikomiska i de typiska karaktärsdragen vanligt förekommande i den som fångats av speldjävulen. Filmen handlar om Eddie Garrett, en kille som har uppenbara spelproblem och som mer ofta än sällan, tömmer alla sina slantar vid pokerborden i det lokala casinot.

Eddie är en charmig och sympatisk prick, men tycks ha flera av de klassiska laster som en spelmissbrukare brukar bära på. Överdriven alkoholkonsumtion och samröre med tvivelaktiga typer, är två utav dem.

En dag kommer en typisk tvivelaktig typ och gör sig åter påmind i Eddies liv. Som tittare får man inte bekantas med denna tvivelaktiga typ på annat sätt än att han har tagit sig in i Eddies lägenhet där han helt enkelt väntar på honom med en sportväska på köksbordet. Eddie möter denna överraskning med förvåning och viss rädsla, men försäkras om att hans gamla bekant inte har något ont uppsåt, trots att han brutit sig in i hans hem. Istället får Eddie ett förslag. Förslaget går ut på att Eddie ska förvara sportväskan i ett par månader under tiden som hans bekant ska sitta av lite tid i fängelse. För besväret ska Eddie få 10 000 dollar. Eddie undrar vad som finns i väskan, men får till svar att han inte ska bekymra sig om det. Utan att veta vad väskan innehåller, tackar han ja till uppgörelsen.

Det är vanligt att gamblers inte bara sätter sina pengar på spel, utan även annat i livet. Så länge som det kan ge någon form av spänning, är en sann gambler villig att sätta vad som helst som insats. Eddie agerar precis så som en gambler skulle ha gjort – han antar erbjudandet och väljer sedan att titta efter vad väskan innehåller. Tyvärr innehåller den precis det som den inte bör innehålla när det kommer till en person som Eddie, nämligen 100 000 dollar. Eddies lynne får honom snabbt att gå till casinot med dessa pengar. Det slutar, som man kan ana, inte särskilt bra. Då får Eddie ett samtal från fängelset av den tvivelaktiga typen som lämnade väskan till honom. Eddie blir upplyst om att han släpps från fängelset tidigare än väntat. Pengarna som Eddie har förlorat är så betydande att han inte kan jobba ihop dem tillräckligt snabbt och han har inga möjligheter att låna. Frågan är om han ska försöka att spela tillbaka pengarna (och riskera att förlora ännu mer).

Filmmakarna har sannolikt personlig erfarenhet av spel

Till skillnad från remaken på The Gambler med Mark Wahlberg (2014), verkar det som att regissören och manusförfattare har erfarenhet av spelvärlden. Huvudpersonen Eddie Garrett spelas faktiskt av Jake Johnson som också är manusförfattare tillsammans med regissören Joe Swanberg. Att Joe och Jake båda gillar att spela, är nog ingen dålig gissning.

De beslut som Eddie genomgående tar i filmen kommer troligtvis att uppfattas som alldeles för dumma och naiva för en vuxen människa. Att spela för pengar som man inte äger, är för de flesta otänkbart. Att spela för stora pengar som någon människa som sitter i fängelset äger, finns inte på världskartan. Men det är i en spelsjuk persons värld en chans som man bara inte får missa!

Eddies naiva tankesätt och hans snedsteg som tittaren får följa med honom på, berättas väldigt bra i Win it all. De kval som Eddie sedan får lida gör Jake Johnson också trovärdigt.

Inte en milstolpe

Win it all kommer inte att gå till historien som en kultfilm inom spelkretsar. Men det är definitivt en film som kan rekommenderas till den som roas av hur en gambler helt befriad från rim och reson tänker.

Det är naturligtvis svårt att skapa en milstolpe bland de fantastiska filmer som har temat gambling. Låt oss påminna om några scener genom filmhistorien som till och med får adrenalinresistenta high rollers att tappa fattningen.

Det som gör att Win it all inte fullt når upp till sin potential är att speltemat inte bär hela vägen. För att hålla storyn vid liv infogas ett kärleksdrama som vi hade kunnat vara utan. Men på det stora hela är Win it all en trevlig film som på ett överraskande bra sätt fångar en gamblers mentalitet.

Kommentarer (11)

Premiärer