Hur många lingon finns det i världen?

Originaltitel: Hur många lingon finns det i världen?
Regissör:Lena Koppel
Utgivningsår:2011

Om Hur många lingon finns det i världen?:

Alex, 27 är en stor egoist och har misslyckats med det mesta i livet. Han har en usel relation till sin flickvän och är dessutom arbetslös. När han så äntligen får ett jobb på Hudiksvalls Kommun vet han inte riktigt vad han ger sig in i. Plötsligt befinner sig Alex som ledare för ett gäng människor med utvecklingsstörning och de får honom steg för steg att se livet med nya ögon. Alex inser att alla människor är lika värda och har samma möjlighet att växa bara man visar förtroende och respekt. Alex inser också att ensam inte är stark utan tillsammans med andra blir man stark.

Titel: Hur många kramar finns det i världen?
Originaltitel: Hur många kramar finns det i världen?
Regissör: Lena Koppel
År: 2013
Genre: Drama, Komedi
Hur många kramar finns det i världen?
Titel: Elling
Originaltitel: I Am David
Regissör: Paul Feig
År: 2003
I Am David

Sverrir Gudnason, Vanna Rosenberg, Mats Melin, Theresia Widarsson, Bosse Östlin, Ellinore Holmer, Maja Carlsson, David Gustafsson, Marie Robertson, Claes Malmberg, Cecilia Forss, Eva Funck, Philip Panov, Jill Ung, Tommy Sporrong

Lena Koppel, Trine Piil Christensen

Drama, Komedi

Sverige
Diskussioner om Hur många lingon finns det i världen?  (0 diskussioner)
Kommentarer om Hur många lingon finns det i världen? (132 st)
Nalleman (Anmäl)   26/12 2017
Godkänd men inte mer. Överreklamerad!
KyLLo (Anmäl)   19/10 2017
Många filmer om personer med funktionsnedsättningar går ut på att skapa ett samspel med personer utan funktionshinder och att väcka en förståelse i samhället och radera fördomar. Så även här. Motsatsen är att göra en film där personerna med funktionshinder far illa och nedvärderas. Att vissa får en vi och dem-känsla har nog snarare att göra med att det är ledare utan funktionshinder (med andra problem istället) som leder en grupp där alla har funktionshinder. Filmer där man istället integrerar personer med funktionsnedsättningar i ett vanligt kompisgäng eller arbetslag tror jag uppfattas mer positivt av dessa tittare. Två exempel är Ica-reklamen och filmen Jätten. Då tillåts nog funktionshindrade ta plats och till och med vara spydiga mot andra. Skulle Ica enbart anställa personer med funktionshinder i sina reklamfilmer och behålla en chef utan funktionshinder tror jag dock risken för kritik skulle öka markant. Överlag är jag inte speciellt förtjust i Koppels filmer. Det är ofta klyschigt och allt annat än nyskapande. Det här är trots det en av hennes bättre som jag har sett, och så mycket bättre än uppföljaren som verkligen känns konstruerad och tillgjord.
Rai (Anmäl)   29/9 2017
Kanske ganska rolig, men den här filmen blir lite mycket, kolla "cp-barn" som kan också utmana oss "normal" människor, så jävla sämst! Ge fan att sätta in oss i olika klasser, vi är alla olika, men vi är så fan så mycket mer lika Hatar när man försöker spela på de här dumheterna.
Stygga-Vargen (Anmäl)   11/10 2016
En av de bättre svenska filmerna som gjorts på senare år. Ett mästerverk är det ju inte men den är ändå väldigt bra. Storyn är bra och skådisarna gör ett väldigt bra jobb. Enda nackdelen är väl att den är ganska förutsägbar men det kan man ha överseende med. Svag 5:a.
Lurvtuss (Anmäl)   23/7 2015
Så himla mysig film!
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Hur många lingon finns det i världen?