10 on Ten

Originaltitel: 10 on Ten
Regissör:Abbas Kiarostami
Utgivningsår:2004

Om 10 on Ten:

Den hyllade iranske regissören Abbas Kiarostami kör - i likhet med många av sina filmer - ensam bil genom inspelningsplatserna för sin film "Smak av Körsbär" och berättar direkt till kameran om sina tankar kring film, med särskild fokus på sin egen filmkonst, och om det allmänna tillståndet i världen.

Abbas Kiarostami

Dokumentär

Frankrike, Iran
Diskussioner om 10 on Ten  (0 diskussioner)
Kommentarer om 10 on Ten (3 st)
Petterror (Anmäl)   1/4 2014
2 eller 3.. Hmm, nöjer mig med 2 så länge och låter den få smälta lite. Intressant men lite seg.
foppa99 (Anmäl)   2/11 2009
segt värre å lyssna på "en iransk gubbe" i 88min men xå väldans intressant o väl värt "mödan" eftersom Kiarostami är 1 bra regissör.
kungniba (Anmäl)   6/10 2005
Tveklöst en av de bästa filmerna om film jag haft förmånen att se. Kiarostamis subtila ironi och tvetydighet i förhållande till det han själv uttalar ger en extra, självkritisk dimension och saker och ting sätts på sin spets när han i den sista "föreläsningen" ger åskådaren en rejäl tankeställare. En av få regissörer som verkligen problematiserar relationen mellan kameran/filmmakaren och det som filmas. Mellanfyra.