100.000 Dollar för att döda

Originaltitel: Per 100,000 dollari ti ammazzo
Regissör:Giovanni Fago
Utgivningsår:1967

Om 100.000 Dollar för att döda:

Prisjägaren Johnny Forest försöker utföra sin döende mors sista önskan - att få hem sin fredlösa bror, Clint, levande. På rymmen från Jurago, en f.d. partner han lurat, går Clint med på Johnnys hjälp och ger upp... för tillfället.

Gianni Garko, Claudio Camaso, Piero Lulli, Carlo Gaddi, Fernando Sancho, Claudie Lange, Bruno Corazzari, Susanna Martinková, Dada Gallotti, Adriana Giuffrè

Ernesto Gastaldi, Sergio Martino, Luciano Martino

Western

Hämnden är ljuv, For One Hundred Thousand Dollars for a Killing, One Hundred Thousand Dollars Per Killing, Vengeance Is Mine

Italien
Med i listor: Spaghetti-western
Diskussioner om 100.000 Dollar för att döda  (0 diskussioner)
Kommentarer om 100.000 Dollar för att döda (3 st)
Gordyal (Anmäl)   16/11 2014
Seg och sentimental snyft-western proppad med minnessekvenser med familjemys och soliga strandritter i slowmotion. Snyggt är det, och små sporadiska ljusglimtar finns det, men det hjälps inte. Eldstriderna är kassa, karaktärerna mesiga och soundtracket dränkt i svulstiga sirapsstråkar. Denna SW går fetbort. (3+/15)
akasava (Anmäl)   3/8 2009
Se den här om du vill se en extraordinär spaghettiwestern som slår det mesta på fingrarna. Här finns en väldigt bra story, ett mästerligt soundtrack av Nora Orlandi, utsökt fotografi, och skådespel (från Gianni Garko och Claudio Camaso) av en klass man normalt inte ser i den här typen av filmer. I en lista på de runt 30-40 spaghettiwesterns jag sett så ligger den här bland de 3 främsta, och kanske är den rentav bäst.
Czechflash (Anmäl)   16/8 2007
En helt ok spaghettivästern med fina landskap och musik. En ganska ordinär story, men med några bra scener och slut.