12 Edsvurna Män

Originaltitel: 12 Angry Men
Regissör:Sidney Lumet
Utgivningsår:1957

Om 12 Edsvurna Män:

En man försöker övertyga de andra elva i juryn om att de bör ompröva sina förhastade bedömningar av skuldfrågan i en mordrättegång.

Titel: 12 edsvurna män
Originaltitel: 12
Regissör: Nikita Michalkov
År: 2007
Genre: Drama, Kriminalare, Thriller

Henry Fonda, Ed Begley, Jack Warden, Martin Balsam, Lee J Cobb, John Fiedler, Robert Webber, Jack Klugman, Edward Binns, Joseph Sweeney, George Voskovec, E G Marshall, Rudy Bond, Billy Nelson

Reginald Rose

Drama

Die 12 Geschworenen, Tolv Vrede Mænd, Twelve Angry Men

Recension 12 Edsvurna Män

- NeZa sätter betyg 4 och skriver:
12 jurymedlemmar sätter sig ner i ett rum för att besluta om en 18 årig pojke är skyldig till mordet på sin far eller inte. Detta fall ser ut att vara en självklarhet. Alla bevis och vittnen pekar på att pojken är skyldig och alla jurymedlemmar är övertygade om att sonen är skyldig, alla utom en. Nu är det upp till de elva medlemmarna att övertyga den tolfte att pojken begick mordet på sin far. ...

Recension av 12 Edsvurna Män - Läs hela!

Med i listor: 50-tal Top 50, Filmtipsets Topp 250, Guldbjörnar i Berlin, Medlemmarnas mest eftersökta
Diskussioner om 12 Edsvurna Män  (0 diskussioner)
Kommentarer om 12 Edsvurna Män (564 st)
Pi-R (Anmäl)   22:27 10/4
Att se filmen fick mig inte minst att fundera på vad som får mig att gå igång rejält på en film... skillnaden mellan en stark 4 och en 5. För det är definitivt som det hävdas; regi, foto, och klippning är minutiöst finslipat, och skådespeleriet är svårt att hitta nån brist i... jag SER ju att det ”ÄR” en femma. och samtidigt... den där sista kicken fattas för mig... det där som gör att man dröjer sig kvar i filmen och genast funderar på vilka av sina vänner man ska "tvinga" att se den. Jag tror att det har att göra med hur väl allt "löser sig"... manuset känns för tillrättalagt, för osannolikt, för predikande... det är en film med agenda och hjärna, men jag saknar något som får mig att förlora mig i storyn... för det händer aldrig fullt ut. Så det blir en fyra... trots att det känns sjukt snålt...
gjoob (Anmäl)   30/7 2016
Skådespeleriet, regin, klippningen; allting är knivskarpt. Inte en tråkig sekund. Dessutom ett mycket starkt budskap som bärs fram av en rationell och intelligent dialog.
Roswall (Anmäl)   9/3 2016
[9/10] För min del blir 12 Angry Men berättelsen som förkunnar att förändring är möjlig och att det går att värna till människors förnuft. Jag tror att jag lätt hade kunnat känt mig hopplös i Mr. Davies fall, precis som jag ofta känner mig hopplös när jag möter smygrasism hos människor runt omkring mig. Hopplös i den mening att jag ibland inte ens försöker. Å andra sidan så kan jag tycka att sakargumenten inte alltid hjälper i verkligheten, men det visar ju filmen även en öppenhet för. Bra film hur som. Jag tycker att det känns direkt att det här är en välgjord klassisker.
Sunken25 (Anmäl)   5/1 2016
Fantastisk film, en filmupplevelse jag aldrig glömmer när jag såg denna första gången. En av de mest välgjorda filmerna i historien ! 9.3/10
KyLLo (Anmäl)   5/12 2015
Aningen bättre än jag själv förväntat mig. Välspelad och fantastiskt fint filmad. Jag tycker om detaljarbetet och hur fint den pressade situationen skildras. Yrrol-sketchen när några välbetalda och uppklädda personer sitter vid ett bord och "bara" ska fatta ett gemensamt beslut om vad de ska köpa i present till chefen är kanske i grunden inspirerad av den här filmen. I 12 edsvurna män är det en jury enbart bestående av män som "bara" ska komma överens i en fråga. Mycket känns maskulint. Själva poängen är lite ironisk. Bristerna ligger i manuset och personerna. Det blir inte särskilt intressant att bara lyssna till ett mordfall, ännu mindre när det blir sönderhackat. Det finns ingenting som får mig att fatta intresse för fallet. Man får aldrig lära känna personerna mer än ytligt och därför är det svårt att känna något för någon av dem. Det är mycket synd. Jag tycker att filmen arbetar sig upp till en trea just på grund av att den är välgjord och har en poäng. Jag såg inte filmen för att jag trodde att den var ett mästerverk, utan för att jag ville göra en egen bedömning av den, så jag är nöjd.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till 12 Edsvurna Män