12 edsvurna män

Originaltitel: 12 Angry Men
Regissör:William Friedkin
Utgivningsår:1997

Om 12 edsvurna män:

En ung man är anklagad för att ha mördat sin far och de 12 männen i juryn drar sig tillbaka för att enas om hans straff, döden eller fängelse. En av de 12 jurymedlemmarna tvivlar på mannens skuld. De övriga elva vill fälla honom, men juryn måste vara enig. Nu har de eftermiddagen på sig att bestämma om mannen ska leva eller dö.

Titel: 12 edsvurna män
Regissör: Rob Reiner
År: 1992
Genre: Drama, Kriminalare, Thriller
På heder och samvete

Courtney B Vance, Ossie Davis, George C Scott, Armin Mueller-Stahl, Dorian Harewood, James Gandolfini, Tony Danza, Jack Lemmon, Hume Cronyn, Mykelti Williamson, Edward James Olmos, William Petersen, Mary McDonnell, Tyrees Allen, Douglas Spain

Reginald Rose

Drama, Kriminalare

Diskussioner om 12 edsvurna män  (0 diskussioner)
Kommentarer om 12 edsvurna män (84 st)
LTT86 (Anmäl)   6/6 2017
Det här filmen är ingenting annat än en stor kopia och replik för replik av originalet. Den här ha sämre skådespeleri, sämre atmosfär, sämre spänning, sämre kamera vinkel och ingen av skådespelare inspirera mig att nån av dem trodde på nåt av dem sa och man kan höra dom bara memorera repliken från originalet..... skippa den här och se på originalet istället av samma namn.
Dele (Anmäl)   27/5 2015
Lite tunn i nyanserna ibland, men ett riktigt bra manus i denna intressanta, laddade och innehållsrika historia.
arruba (Anmäl)   10/11 2014
Oerhört bra film. i princip så bra det kan bli, Hade varit en fullpoängare om det inte var en till 90% kopia av originalet. Men med detta sagt så ska du inte skrämmas bort, se den!
Krille80 (Anmäl)   25/10 2014
Det är inte mycket som skiljer i manus från 1957 års upplaga. Jack Lemmon var en av mina favoriter och han gör minst ett lika intressant arbete som Henry Ford.
DiMMU BoRGiR (Anmäl)   29/11 2013
Manuset är ju himla trevligt och effektivt, men hur funkar det när det görs i film? Originalet från 1957 lyckas förträffligt med att skapa intensitet och storm i det enda rum som filmen utspelar sig i. Trots fantastiska George C Scott och Jack Lemmon så funkar denna version inte alls lika bra. ALLA ska resa sig upp hela tiden, springa runt i rummet och det blir tjatigt. Dessutom spelas det över och gnälls för mycket. Det är helt enkelt för simpelt utfört för att vara riktigt bra. Trots allt är det en sevärd film som underhåller och förnöjer för stunden.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till 12 edsvurna män