Betyg idag: 1 119 Besökare idag: 6 356

Originaltitel: 12 Years a Slave
Regissör:Steve McQueen (III)
Utgivningsår:2013

Om 12 Years a Slave:

Solomon Northup är välutbildad och har talang för musik. Han bor med sin fru och sina barn i Saratoga i New York. En dag blir han kontaktad av två män som påstår sig jobba för en cirkus och Solomon tackar ja till att ackompanjera deras cirkusnummer på fiol under en kort period. Men efter att ha tagit ett glas med männen vaknar han omtöcknad och bunden och ställs inför den fasansfulla sanningen: han ska transporteras till södern som slav.

Baserad på memoaren Twelve Years a Slave av Solomon Northup och David Wilson från år 1853.

Titel: The Butler
Originaltitel: The Color Purple
Regissör: Steven Spielberg
År: 1985
Purpurfärgen

Chiwetel Ejiofor, Michael Fassbender, Lupita Nyong'o, Benedict Cumberbatch, Sarah Paulson, Paul Dano, Brad Pitt, Adepero Oduye, Paul Giamatti, Michael K Williams, Scoot McNairy, Taran Killam, Garret Dillahunt, Chris Chalk, Kelsey Scott, Alfre Woodard

John Ridley

Drama, Biografi

Twelve Years a Slave

USA, Storbritannien

Recension 12 Years a Slave

- Mat1az sätter betyg 5 och skriver:
Tänk dig att vakna upp en morgon. Fast i kedjor. Berövad din frihet, ditt liv, din identitet. Du blir slagen gul och blå för att du vägrar medge att du är en slav. Såld på en marknad likt ett boskap spenderar du resten av ditt liv som en ägodel. Dag ut och dag in är du tvingad att arbeta. Utan lön. Utan rättigheter. All form av olydnad, samt annat beteende som ogillas av din ägare, bestraffas med hårda...

Recension av 12 Years a Slave - Läs hela!

Med i listor: 2010-tal Top 50, Biografi Top 50, Oscars, People's Choice Award i Toronto
Diskussioner om 12 Years a Slave  (0 diskussioner)
Kommentarer om 12 Years a Slave (274 st)
Filmfantast86 (Anmäl)   3/10 2017
Viktig film men något överskattad
andmoreagain (Anmäl)   3/9 2017
Kan verkligen förstå dom sätter lågt betyg. Filmen sätter verkligen uttrycket svart på vitt på pränt.
Zebulonm (Anmäl)   4/8 2017
Sann och skrämmande historia...
Stygga-Vargen (Anmäl)   3/8 2017
Hade kunnat bli betydligt bättre.
picklessmulan (Anmäl)   1/4 2017
Skrämmande skildring av slaveriet. Dock lite enformig. Filmen kunde ha kortats ner 30 minuter.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till 12 Years a Slave
Se filmen