Betyg idag: 1 046 Besökare idag: 5 905

Originaltitel: 12 Years a Slave
Regissör:Steve McQueen (III)
Utgivningsår:2013

Om 12 Years a Slave:

Solomon Northup är välutbildad och har talang för musik. Han bor med sin fru och sina barn i Saratoga i New York. En dag blir han kontaktad av två män som påstår sig jobba för en cirkus och Solomon tackar ja till att ackompanjera deras cirkusnummer på fiol under en kort period. Men efter att ha tagit ett glas med männen vaknar han omtöcknad och bunden och ställs inför den fasansfulla sanningen: han ska transporteras till södern som slav.

Baserad på memoaren Twelve Years a Slave av Solomon Northup och David Wilson från år 1853.

Titel: The Butler
Originaltitel: Lincoln
Regissör: Steven Spielberg
År: 2012
Lincoln

Chiwetel Ejiofor, Michael Fassbender, Lupita Nyong'o, Benedict Cumberbatch, Sarah Paulson, Paul Dano, Brad Pitt, Adepero Oduye, Paul Giamatti, Michael K Williams, Scoot McNairy, Taran Killam, Garret Dillahunt, Chris Chalk, Kelsey Scott, Alfre Woodard

John Ridley

Drama, Biografi

Twelve Years a Slave

USA, Storbritannien

Recension 12 Years a Slave

- Tim Buckley sätter betyg 3 och skriver:
"12 years a slave" är en film som kommer till oss med både starka skådespelarprestationer, ett viktigt tema och en mycket stabil regi. Men slutresultatet blir oavsett detta en aning för förutsägbart, något för tillrättalagt och lite för enkelt för att verkligen kunna få till den där filmiska knocken vi alla eftersträvar. För ett starkt tema eller ett hemskt innehåll betyder tyvärr inte per definition...

Recension av 12 Years a Slave - Läs hela!

Med i listor: 2010-tal Top 50, Biografi Top 50, Oscars, People's Choice Award i Toronto
Diskussioner om 12 Years a Slave  (0 diskussioner)
Kommentarer om 12 Years a Slave (269 st)
Dream (Anmäl)   03:28 8/1
Riktigt bra! En av fåtal amerikanska nutida filmer som lyckas få en mållös, då den beskriver ärligt, rått och rakt på utan klippning eller försköning om hur det såg ut att leva som en "svart slav" på 1800-talet! Det mest skrämmande med denna berättelse är att det faktiskt kan hända i nutid om det nu inte redan gör det i t.ex. Nord Korea, Irak och Syrien. Så det är en väldigt viktig historia. "Det värsta i filmen var Brad Pitts så kallade hjälte insats, kan vara det mest patetiska jag sätt, ser nästan ut som Hollywood kom in och räddade Solomon från sitt öde, löjligt!" Men annars är det grymt bra.
RustyFilm (Anmäl)   6/12 2016
Filmen baseras på en självbiografi skriven av Solomon Northubs som publicerades redan 1853, alltså alldeles efter det att Solomon blivit en fri man igen. Det är en mycket stark och berörande skildring. Chiwetel Ejiofor spelar Solomon och det gör han bra. Grymheterna som beskrivs under Salomons 12-åriga slaveri är oerhörda. Scenerna vi får se i filmens inledning kontrasterar stort till filmens huvudinnehåll. (dessa inlednings bilder från Salomons fria liv (1840) ter sig för mig överraskande trevliga. Integrationen i New York av ”fria svarta” och vita tycks ha varit stor under 1800 talets första hälft). Filmen fick ”Bästa film” OSCAR 2013
Jennyshima (Anmäl)   16/10 2016
bra skådespeleri men stundtals väldigt långsamt och lite rörigt berättande.
KyLLo (Anmäl)   17/9 2016
FT-betyg fem? Det verkar spontant som att många betygsätter mer med hjärtat än med hjärnan.
best_jeppe (Anmäl)   7/9 2016
Filmen började bra men tappade ganska snart tempo och i slutändan så var den inte så stark och engagerande som jag trodde den skulle vara. Jag tycker att McQueen då och då är en aning oskicklig och klumpigt. Dessutom så är några skådespelarinsatser inte på toppnivå. Ejiofor är stabil i huvudrollen dock. Ett av mina största problem med filmen är att förloppet av tid inte presenteras på ett bra sätt. För mig som tittare så kändes det som att hela historien utspelade sig över kanske 6 - 12 månader, inte 12 år. Detta för att det finns inga indikationer i filmen på att tiden går så pass mycket framåt. Karaktärerna åldras inte nämnvärt, de byter inte utseende osv vilket är synd då en del av kraften i historien är just att den utspelar sig över 12 år och att vi ska känna Northups lidande över en så lång tid. Filmen är okej men definitivt inte värd en Oscar för Bästa Film. Att den fick en Oscar för just det känns mer som ett politiskt ställningstagande snarare än att det skulle vara en fantastiskt bra film enligt min åsikt. Det blir en stabil 3a i betyg.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till 12 Years a Slave
Se filmen