Betyg idag: 1 811 Besökare idag: 6 478

Originaltitel: 12 Years a Slave
Regissör:Steve McQueen (III)
Utgivningsår:2013

Om 12 Years a Slave:

Solomon Northup är välutbildad och har talang för musik. Han bor med sin fru och sina barn i Saratoga i New York. En dag blir han kontaktad av två män som påstår sig jobba för en cirkus och Solomon tackar ja till att ackompanjera deras cirkusnummer på fiol under en kort period. Men efter att ha tagit ett glas med männen vaknar han omtöcknad och bunden och ställs inför den fasansfulla sanningen: han ska transporteras till södern som slav.

Baserad på memoaren Twelve Years a Slave av Solomon Northup och David Wilson från år 1853.

Titel: The Butler
Originaltitel: The Color Purple
Regissör: Steven Spielberg
År: 1985
Purpurfärgen

Chiwetel Ejiofor, Michael Fassbender, Lupita Nyong'o, Benedict Cumberbatch, Sarah Paulson, Paul Dano, Brad Pitt, Adepero Oduye, Paul Giamatti, Michael K Williams, Scoot McNairy, Taran Killam, Garret Dillahunt, Chris Chalk, Kelsey Scott, Alfre Woodard

John Ridley

Drama, Biografi

Twelve Years a Slave

USA, Storbritannien

Recension 12 Years a Slave

- Tim Buckley sätter betyg 3 och skriver:
"12 years a slave" är en film som kommer till oss med både starka skådespelarprestationer, ett viktigt tema och en mycket stabil regi. Men slutresultatet blir oavsett detta en aning för förutsägbart, något för tillrättalagt och lite för enkelt för att verkligen kunna få till den där filmiska knocken vi alla eftersträvar. För ett starkt tema eller ett hemskt innehåll betyder tyvärr inte per definition...

Recension av 12 Years a Slave - Läs hela!

Med i listor: 2010-tal Top 50, Biografi Top 50, Oscars, People's Choice Award i Toronto
Diskussioner om 12 Years a Slave  (0 diskussioner)
Kommentarer om 12 Years a Slave (274 st)
Filmfantast86 (Anmäl)   23:47 3/10
Viktig film men något överskattad
andmoreagain (Anmäl)   16:27 3/9
Kan verkligen förstå dom sätter lågt betyg. Filmen sätter verkligen uttrycket svart på vitt på pränt.
Zebulonm (Anmäl)   15:06 4/8
Sann och skrämmande historia...
Stygga-Vargen (Anmäl)   14:30 3/8
Hade kunnat bli betydligt bättre.
picklessmulan (Anmäl)   20:53 1/4
Skrämmande skildring av slaveriet. Dock lite enformig. Filmen kunde ha kortats ner 30 minuter.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till 12 Years a Slave
Se filmen