Betyg idag: 1 012 Besökare idag: 5 593

Originaltitel: 12 Years a Slave
Regissör:Steve McQueen (III)
Utgivningsår:2013

Om 12 Years a Slave:

Solomon Northup är välutbildad och har talang för musik. Han bor med sin fru och sina barn i Saratoga i New York. En dag blir han kontaktad av två män som påstår sig jobba för en cirkus och Solomon tackar ja till att ackompanjera deras cirkusnummer på fiol under en kort period. Men efter att ha tagit ett glas med männen vaknar han omtöcknad och bunden och ställs inför den fasansfulla sanningen: han ska transporteras till södern som slav.

Baserad på memoaren Twelve Years a Slave av Solomon Northup och David Wilson från år 1853.

Titel: The Butler
Originaltitel: Lincoln
Regissör: Steven Spielberg
År: 2012
Lincoln

Chiwetel Ejiofor, Michael Fassbender, Lupita Nyong'o, Benedict Cumberbatch, Sarah Paulson, Paul Dano, Brad Pitt, Adepero Oduye, Paul Giamatti, Michael K Williams, Scoot McNairy, Taran Killam, Garret Dillahunt, Chris Chalk, Kelsey Scott, Alfre Woodard

John Ridley

Drama, Biografi

Twelve Years a Slave

USA, Storbritannien

Recension 12 Years a Slave

- Adam Hansson skriver:
Ett sorgset och känslogripande drama utan dess like, hur och på vilka nivåer levererar den tredubbla Oscars-vinnaren hos biopubliken? Genre : Drama Skådespelare: Chiwetel Ejiofor, Michael Fassbender, Lupita Nyong'o, Sarah Paulson, Benedict Cumberbatch, Brad Pitt Regissör: Steve McQueen Solomon Northrup (Ejiofor) är an afro-amerikansk man som efter inbördeskrigets dagar fötts som en fri man...

Recension av 12 Years a Slave - Läs hela!

Med i listor: 2010-tal Top 50, Biografi Top 50, Oscars, People's Choice Award i Toronto
Diskussioner om 12 Years a Slave  (0 diskussioner)
Kommentarer om 12 Years a Slave (270 st)
vonadel (Anmäl)   16:32 25/2
Bra skådespel rakt igenom, framför allt av Fassbender tycker jag. Men av någon anledning engagerade den mig inte riktigt förrän mot slutet. Kan iofs förklaras av att jag såg klart den dagen efter jag började kolla då jag var pigg och fokuserad. Klart sevärd. 7/10
Dream (Anmäl)   03:28 8/1
Riktigt bra! En av fåtal amerikanska nutida filmer som lyckas få en mållös, då den beskriver ärligt, rått och rakt på utan klippning eller försköning om hur det såg ut att leva som en "svart slav" på 1800-talet! Det mest skrämmande med denna berättelse är att det faktiskt kan hända i nutid om det nu inte redan gör det i t.ex. Nord Korea, Irak och Syrien. Så det är en väldigt viktig historia. "Det värsta i filmen var Brad Pitts så kallade hjälte insats, kan vara det mest patetiska jag sätt, ser nästan ut som Hollywood kom in och räddade Solomon från sitt öde, löjligt!" Men annars är det grymt bra.
RustyFilm (Anmäl)   6/12 2016
Filmen baseras på en självbiografi skriven av Solomon Northubs som publicerades redan 1853, alltså alldeles efter det att Solomon blivit en fri man igen. Det är en mycket stark och berörande skildring. Chiwetel Ejiofor spelar Solomon och det gör han bra. Grymheterna som beskrivs under Salomons 12-åriga slaveri är oerhörda. Scenerna vi får se i filmens inledning kontrasterar stort till filmens huvudinnehåll. (dessa inlednings bilder från Salomons fria liv (1840) ter sig för mig överraskande trevliga. Integrationen i New York av ”fria svarta” och vita tycks ha varit stor under 1800 talets första hälft). Filmen fick ”Bästa film” OSCAR 2013
Jennyshima (Anmäl)   16/10 2016
bra skådespeleri men stundtals väldigt långsamt och lite rörigt berättande.
KyLLo (Anmäl)   17/9 2016
FT-betyg fem? Det verkar spontant som att många betygsätter mer med hjärtat än med hjärnan.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till 12 Years a Slave
Se filmen