12 Years a Slave

Originaltitel: 12 Years a Slave
Regissör:Steve McQueen (III)
Utgivningsår:2013

Om 12 Years a Slave:

Solomon Northup är välutbildad och har talang för musik. Han bor med sin fru och sina barn i Saratoga i New York. En dag blir han kontaktad av två män som påstår sig jobba för en cirkus och Solomon tackar ja till att ackompanjera deras cirkusnummer på fiol under en kort period. Men efter att ha tagit ett glas med männen vaknar han omtöcknad och bunden och ställs inför den fasansfulla sanningen: han ska transporteras till södern som slav.

Baserad på memoaren Twelve Years a Slave av Solomon Northup och David Wilson från år 1853.

Titel: The Butler
Originaltitel: Lincoln
Regissör: Steven Spielberg
År: 2012
Lincoln

Chiwetel Ejiofor, Michael Fassbender, Lupita Nyong'o, Benedict Cumberbatch, Sarah Paulson, Paul Dano, Brad Pitt, Adepero Oduye, Paul Giamatti, Michael K Williams, Scoot McNairy, Taran Killam, Garret Dillahunt, Chris Chalk, Kelsey Scott, Alfre Woodard

John Ridley

Drama, Biografi

Twelve Years a Slave

USA, Storbritannien

Recension 12 Years a Slave

- Adam Hansson skriver:
Ett sorgset och känslogripande drama utan dess like, hur och på vilka nivåer levererar den tredubbla Oscars-vinnaren hos biopubliken? Genre : Drama Skådespelare: Chiwetel Ejiofor, Michael Fassbender, Lupita Nyong'o, Sarah Paulson, Benedict Cumberbatch, Brad Pitt Regissör: Steve McQueen Solomon Northrup (Ejiofor) är an afro-amerikansk man som efter inbördeskrigets dagar fötts som en fri man...

Recension av 12 Years a Slave - Läs hela!

Med i listor: 2010-tal Top 50, Biografi Top 50, Oscars, People's Choice Award i Toronto
Diskussioner om 12 Years a Slave  (0 diskussioner)
Kommentarer om 12 Years a Slave (273 st)
andmoreagain (Anmäl)   16:27 3/9
Kan verkligen förstå dom sätter lågt betyg. Filmen sätter verkligen uttrycket svart på vitt på pränt.
Zebulonm (Anmäl)   15:06 4/8
Sann och skrämmande historia...
Stygga-Vargen (Anmäl)   14:30 3/8
Hade kunnat bli betydligt bättre.
picklessmulan (Anmäl)   20:53 1/4
Skrämmande skildring av slaveriet. Dock lite enformig. Filmen kunde ha kortats ner 30 minuter.
vonadel (Anmäl)   16:32 25/2
Bra skådespel rakt igenom, framför allt av Fassbender tycker jag. Men av någon anledning engagerade den mig inte riktigt förrän mot slutet. Kan iofs förklaras av att jag såg klart den dagen efter jag började kolla då jag var pigg och fokuserad. Klart sevärd. 7/10
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till 12 Years a Slave
Se filmen