12 Years a Slave

Originaltitel: 12 Years a Slave
Regissör:Steve McQueen (III)
Utgivningsår:2013

Om 12 Years a Slave:

Solomon Northup är välutbildad och har talang för musik. Han bor med sin fru och sina barn i Saratoga i New York. En dag blir han kontaktad av två män som påstår sig jobba för en cirkus och Solomon tackar ja till att ackompanjera deras cirkusnummer på fiol under en kort period. Men efter att ha tagit ett glas med männen vaknar han omtöcknad och bunden och ställs inför den fasansfulla sanningen: han ska transporteras till södern som slav.

Baserad på memoaren Twelve Years a Slave av Solomon Northup och David Wilson från år 1853.

Titel: The Butler
Originaltitel: Lincoln
Regissör: Steven Spielberg
År: 2012
Lincoln

Chiwetel Ejiofor, Michael Fassbender, Lupita Nyong'o, Benedict Cumberbatch, Sarah Paulson, Paul Dano, Brad Pitt, Adepero Oduye, Paul Giamatti, Michael K Williams, Scoot McNairy, Taran Killam, Garret Dillahunt, Chris Chalk, Kelsey Scott, Alfre Woodard

John Ridley

Drama, Biografi

Twelve Years a Slave

USA, Storbritannien

Recension 12 Years a Slave

- saggesaliv sätter betyg 4 och skriver:
Betyget då, jag vet inte varför, men det känns inte som en självklar fullpott. Den var inte så extremt fängslande så att ingeting annat existerar, inte då och inte efteråt (tro mig, jag har upplevt det, Bests Of The Southern Wild är bästa exemplet.). Men 12 Years A Slave är bra, riktigt bra.

Recension av 12 Years a Slave - Läs hela!

Med i listor: Oscars, People's Choice Award i Toronto
Diskussioner om 12 Years a Slave  (0 diskussioner)
Kommentarer om 12 Years a Slave (276 st)
labi (Anmäl)   11/7 2018
Fassbender lyfter en annars habil film till en fyra. Hatar hans karaktär innerligt. Blir lite konstigt när självaste Brad Pitt dyker upp i en mindre biroll. Märkligt val av McQueen.
Rele (Anmäl)   12/6 2018
En gripande film. En hemsk och sann biografi av slaveriet. Jag ger en fyra.
Filmfantast86 (Anmäl)   3/10 2017
Viktig film men något överskattad
andmoreagain (Anmäl)   3/9 2017
Kan verkligen förstå dom sätter lågt betyg. Filmen sätter verkligen uttrycket svart på vitt på pränt.
Zebulonm (Anmäl)   4/8 2017
Sann och skrämmande historia...
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till 12 Years a Slave
Se filmen