Originaltitel: 12
Regissör:Nikita Michalkov
Utgivningsår:2007

Om 12:

Nikita Michalkovs moderniserad remake på Sidney Lumets mästerverk "12 edsvurna män", där vi får följa tolv jurymedlemmar som bestämmer ödet över en tjetjensk tonårspojke som har anklagats för mord på sin styvfar.

Titel: 12 edsvurna män
Originaltitel: The Verdict
Regissör: Sidney Lumet
År: 1982
Domslutet

Nikita Michalkov, Sergej Makovetskij, Aleksej Petrenko, Michail Jefremov, Sergej Garmasj, Natalja Surkova, Viktor Verzjbitskij, Valentin Gaft, Jurij Stojanov, Sergej Gazarov, Michail Efremov, Aleksej Gorbunov, Roman Madjanov

Nikita Michalkov, Vladimir Mojsejenko, Aleksandr Novototskij

Drama, Kriminalare, Thriller

12 razgnevannyh muzjtjin

Ryssland
Med i listor: Sofia Int. Film Festival 2008 - långfilmer
Diskussioner om 12  (0 diskussioner)
Kommentarer om 12 (10 st)
Sture Stenhög (Anmäl)   24/7 2013
En ovanligt intressant remake. Rättsfallet och händelseutvecklingen känns till stor del igen, och en del drag hos karaktärerna är också bekanta för den som kan sin 12 Angry Men. Men här finns också tillräckligt mycket som är nytt för att man aldrig ska kunna vara säker på vart det här ska ta vägen. Framför allt har man expanderat historien och anpassat den efter ryska förhållanden, det här blir därför en intressant inblick i det ryska samhället. Samtidigt är det inte helt lätt att hänga med i allting ifall man som jag är relativt oinsatt i de aktuella omständigheterna. Att man har öppnat upp historien för med sig både fördelar och nackdelar, den största nackdelen är helt enkelt att filmen blir mindre tight, här blir det inte lika lätt att hålla reda på jurymedlemmarna och deras utveckling under filmens gång. Men det är välspelat och man bjuds även denna gång på bra dialog, och det är ju också en film som kan stå på egna ben och inte nödvändigtvis behöver jämföras med originalet. Stabil trea
mazquara (Anmäl)   21/6 2013
en välgjord adaption, man har lyckats göra en väldigt rysk version av den här historien. nästan lite för rysk, för jag känner att jag tyvärr inte hänger med och i helhet kan uppskatta filmen; jag tror att ryssar får mycket mer ut av detta.
Virgo (Anmäl)   22/3 2013
Hm... det här påminner om nåt.. och så kniven... ja! det är 12 edsvurna män från 1957, men på ryska - och ändå något eget.
foppa99 (Anmäl)   12/10 2011
det bästa o mest spännande e för mig hur Michalkov har gjort något mer, annorlunda o något som "står på egna ben" av den fantastiska förlagan.
srien (Anmäl)   14/6 2011
För den intresserade finns mången ryska filmer på youtube, denna finns på följande länk: http://www.youtube.com/user/Subtitl edRusMovies#p/c/6BD98468AE3E0677/0/ RXaxa3tLto8
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till 12