Den 12:e mannen

Originaltitel: Den 12. mann
Regissör:Harald Zwart
Utgivningsår:2017

Om Den 12:e mannen:

Tromsö 1943. Tolv män på ett fiskefartyg på uppdrag att organisera sabotagegrupper längs kusten överraskas av tyska soldater. Elva män torteras och dödas, bara den tolfte lyckas fly. Barfota, genomblöt och sårad, flyr nu Jan Baalsrud ut i den nådiga nordnorska vintern med Gestapo hack i häl.

Titel: Kungens val
Regissör: Joachim Rønning, Espen Sandberg
År: 2008
Genre: Drama, Action, Krig
Max Manus

Thomas Gullestad, Jonathan Rhys Meyers, Julia Bache-Wiig, Vegar Hoel, Mads Sjøgård Pettersen, Magnus Dugdale, Erich Redman, Maria Grazia Di Meo, Marie Blokhus, Torgny Gerhard Aanderaa, Martin Kiefer, Trond Peter Stamsø Munch, Kim Jøran Olsen

Petter Skavlan

Drama, Krig, Biografi

12th Man

Norge
Diskussioner om Den 12:e mannen  (0 diskussioner)
Kommentarer om Den 12:e mannen (9 st)
Paramis (Anmäl)   12:56 20/7
En liten besvikelse. Men visst. Storyn är helt otrolig för att vara sann.
mammene (Anmäl)   16:08 28/4
En riktig hjältefilm och hjältar har det alldeles säkert funnits ett otal av. Brukar ofta tänka på det när jag ser sådana här filmer vad människor har varit modiga, det är annat än att sitta bakom en skärm och gapa. Tillbaka till filmen så är det antagligen rätt bra dramatiserat ,men med en verklig historia i botten, det var rejält spännande och otäckt, mer än jag klarar av, men nyttigt att se och följa deras kamp mot de onda nazisterna. Norge kan, en stark trea.
Sture Stenhög (Anmäl)   02:30 27/4
Alltid intressant med filmer om den norska motståndsrörelsen, och som svensk får man ju chansen att skämmas lite, det är alltid trevligt. Det här är en bra produktion, en intressant historia och fascinerande fjällmiljöer. Tyvärr överdramatiseras det dock för mycket för att man riktigt ska kunna ta den på allvar, att nazisterna är korkade och klantiga karikatyrer hjälper exempelvis inte. Den ska väl ses lite som en hjältemyt, och som sådan är den ganska lyckad
Bozze80 (Anmäl)   21:44 4/3
Otroligt välgjord och välspelad, dessutom trovärdig, vilket inte alltid är fallet med den här typen av filmer! Flera scener är otroligt påfrestande, både på grund av fysiskt och psykiskt våld. Grymt bra!
PeterTheW (Anmäl)   15/12 2018
Den här var ju suverän och fantastiskt välgjord!
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Den 12:e mannen