Originaltitel: 1408
Regissör:Mikael Håfström
Utgivningsår:2007

Om 1408:

Författaren Mike Enslin har skrivit flera böcker om övernaturliga fenomen sedan hans dotter dött. När han får höra talas om rum 1408 på Dolphin Hotel i New York, bestämmer han sig för att motbevisa alla om myten kring rummet. Myten säger att ingen gäst har checkat ut från rummet och att ingen har överlevt längre än en timme...
Baserad på en novell med samma namn av Stephen King.

Titel: The Shining
Regissör: Scott Derrickson
År: 2012
Genre: Kriminalare, Thriller, Skräck
Sinister

John Cusack, Samuel L Jackson, Mary McCormack, Jasmine Jessica Anthony, Alexandra Silber, Tony Shalhoub

Matt Greenberg, Scott Alexander, Larry Karaszewski

Thriller, Skräck

Recension 1408

- maxth sätter betyg 2 och skriver:
John Cusack gör ett habilt jobb, men han känns, precis som filmen i helhet, inte riktigt överygande. Manuset är baserad på en novell av Stephen King, vilket (med undantag av tidigare nämnda The Shining) oftast brukar vara tecken på en medioker film. Tydligen har Stephen King sagt att denna film är den enda som gjort hans böcker rättvisa, men jag skulle tro att 1408 fungerar bättre som novell. Det finns...

Recension av 1408 - Läs hela!

Med i listor: Stephen King
Diskussioner om 1408  (0 diskussioner)
Kommentarer om 1408 (811 st)
Robkiller (Anmäl)   12:01 20/1
Var ungefär som jag kom ihåg den från när den kom... spännande och välgjord.. sedan spårar den ur efter ett tag, men fortfarande är det rätt så bra.
Rai (Anmäl)   27/12 2017
Så där, men den går att se...
Grillo (Anmäl)   1/10 2017
Inte lika läskig som första gången men fortf fascinerande. Behåller trean.
Stygga-Vargen (Anmäl)   20/7 2016
Grymt bra skräckfilm! Både spännande, otäck och oförutsägbar! Skådespelarna gör ett väldigt bra jobb, särskilt Cusack och Jackson. Både bioversionen och Director's Cut är att rekommendera!
Merwinna (Anmäl)   9/1 2016
Bitvis spännande och atmosfärig, men bitvis bara konstig och rörig. Egentligen aldrig skrämmande - jo lite i början när ens fantasi och förväntningar spelade upp vad som skulle kunna finnas i hotellrummet, men sedan levererade den inget som skrämde tittaren på riktigt. Slutet är konstigt och oklart - gillar inte det, jag vill ha alla förklaringar i slutet. För mycket Stephen King helt enkelt. Värd att se en gång, men inget man återvänder till.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till 1408
Se filmen