1492 - Den stora upptäckten

Originaltitel: 1492: Conquest of Paradise
Regissör:Ridley Scott
Utgivningsår:1992

Om 1492 - Den stora upptäckten:

Han hade en dröm och var villig att göra allt för att genomföra den. Han riskerade allt. Och lyckades göra en av världhistoriens största upptäckter.

Titel: The New World
Regissör: Kathryn Bigelow
År: 2002
Genre: Drama, Thriller
K-19: The Widowmaker

Sigourney Weaver, Gérard Depardieu, Armand Assante, Loren Dean, Ángela Molina, Fernando Rey, Michael Wincott, Tchéky Karyo, Kevin Dunn, Frank Langella, Mark Margolis, Arnold Vosloo, Steven Waddington

Roselyne Bosch

Drama, Äventyr, Biografi

Frankrike, Spanien
Diskussioner om 1492 - Den stora upptäckten  (0 diskussioner)
Kommentarer om 1492 - Den stora upptäckten (98 st)
Dutch (Anmäl)   16/7 2018
Kollade på Sopranos nyligen och avsnittet där pågen läser i skolan att Columbus var ett monster och Tony då säger att han var en hjälte precis som Ridley och filmen vill föra fram. Sanningen är att det fanns runt 3 miljoner invånare på ön som Columbus fann och när han var färdig med sina eskapader så fanns där runt 50.000. Columbus var ett monster och tack och lov så har folk börjat inse detta. Musiken är I alla fall bra:)
Filmfantast86 (Anmäl)   26/10 2017
Usch
Kirk Douglas (Anmäl)   30/9 2015
Delen i Spanien och när Columbus precis anlänt till Nya Världen för att bygga upp en ny koloni var bäst men när Columbus började kriga med indianerna och Moxicas bundsförvanter kändes det som det spårare ur. Men mot slutet återfick filmen stämningen från begynnelsen. Ridley Scott visar ännu en gång vilken mästare han är på att gestalta episka äventyr.
Wonderwall86 (Anmäl)   5/4 2015
De bästa med filmen är Scenerna som utspelar sig på "fastlandet" hemma i spanien. Alhambra, Sevilla, Salamanca osv. Att den visar ett Spanien som känns verkligt. Inga digitalt storslagna bakgrunder och miljöer.
Krille80 (Anmäl)   25/10 2014
Ett äventyr som som hamnar någonstans i mitten. Inte bäst, inte sämst. OK men inte mer. 2+
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till 1492 - Den stora upptäckten