17 Girls

Originaltitel: 17 filles
Regissör:Muriel Coulin, Delphine Coulin
Utgivningsår:2011

Om 17 Girls:

Den unga Camille, en av skolans populära tjejer, blir oplanerat gravid. Det lojala kompisgänget reagerar dock inte som förväntat på beskedet utan beslutar sig helt sonika för att också bli gravida. Idé omsätts till en pakt och till handling. Nu ska de alla bli gravida. Det enda som fattas är lämpliga spermadonatorer. Snart är graviditetstester hårdvaluta i staden och de positiva provresultaten börjar sprida sig som en smitta. 17 tjejer i skolan är gravida. Föräldrarna är i uppror men graviditetspakten förblir intakt.

Louise Grinberg, Roxane Duran, Carlo Brandt, Florence Thomassin, Noémie Lvovsky, Juliette Darche, Esther Garrel, Solène Rigot, Yara Pilartz

Muriel Coulin, Delphine Coulin

Drama

Seventeen Girls

Frankrike
Diskussioner om 17 Girls  (0 diskussioner)
Kommentarer om 17 Girls (5 st)
KyLLo (Anmäl)   28/11 2016
Välspelad och snyggt filmad, lite perfektionistiskt. Ingen lort under naglarna här inte. Det är inget som helst tempo i filmen, ingen fördjupning, inte mycket till personporträtt, ingen mystik eller nerv och inget underhållningsvärde att tala om. Det är mer dramatik i handlingsbeskrivningen än i filmen. Det blev att jag tappade fokus hela tiden och funderade på annat. Jag noterade att alla tjejerna hade praktiskt taget samma kroppsform före graviditeterna. Det var ingen som var smal eller fet. Jag kände igen några skådisar, exempelvis Yara Pilartz som spelar Camille i den franska tv-serien Gengångare. En uträknad fyra från Filmtipset, men för platt och förutsägbar för mig.
Kärleksbarnet (Anmäl)   19/3 2012
Intressant för att den fokuserar på tjejerna och bara tjejerna. Killarna har ingen plats i filmen fastän det krävs två kön för att skapa bebis. Men som andra sagt är den lite väl slätstruken.
heftigahector (Anmäl)   1/2 2012
Ja! hurra! asbra, jag älskar att den är så rolig som den är. Den hade fått en femma om inte den lilla obligatoriska moralkakan i slutet. Yada yada. Men sköna karaktärer och bildspråk!
Wern (Anmäl)   31/1 2012
Udda story, baserad på en verklig händelse. Stundtals underhållande, komiskt och tragiskt om vartannat. Dock går den inte riktigt på djupet och transportsträckorna blir för många och för långa. Dessutom ett lite för abrupt slut.
Jompalompier (Anmäl)   30/1 2012
Bättre än vad jag hade väntat mig.