1900

Originaltitel: Novecento
Regissör:Bernardo Bertolucci
Utgivningsår:1976

Om 1900:

Alfredo och Olmo växer upp tillsammans på den italienska landsbygden. Skillnaden är emellertid stor - Alfredo är sonson till den store godsherren och Olmo till hans livegne bonde. Filmen följer de båda männen, från barndomen via första världskriget och fascismens intåg till befrielsen på 1940-talet.

Titel: Vi som älskade varann så mycket
Originaltitel: C'eravamo tanto amati
Regissör: Ettore Scola
År: 1974
Genre: Drama, Komedi
Vi som älskade varann så mycket
Titel: Träskoträdet
Originaltitel: Fontamara
Regissör: Carlo Lizzani
År: 1980
Fontamara

Robert De Niro, Gérard Depardieu, Dominique Sanda, Donald Sutherland, Francesca Bertini, Laura Betti, Werner Bruhns, Stefania Casini, Sterling Hayden, Burt Lancaster, Anna Henkel, Ellen Schwiers, Alida Valli, Romolo Valli, Paolo Pavesi, Roberto Campanini

Bernardo Bertolucci, Giuseppe Bertolucci, Franco Arcalli

Drama

Nineteen Hundred

Frankrike, Italien, Västtyskland

Recension 1900

- Soul Survivor sätter betyg 4 och skriver:
Ibland kan parallellerna mellan kärlekshistorier och historiska skeenden kännas lite mallade och sökta, men i stort sett tecknar Bertolucci en trovärdig bild av första halvan av 1900-talet i Italien på ett visuellt intagande sätt, som troligen inspirerat många plattare, mer endimensionella epos från drömfabriken. Trots en del buskis och en ganska ytlig analys av sådant som homofobi och våld känns filmen...

Recension av 1900 - Läs hela!

Med i listor: Filmer som sätter Fredrik Sahlin i gungning, Medlemmarnas mest eftersökta
Kommentarer om 1900 (261 st)
Rai (Anmäl)   17/6 2018
Jag hatar när man plågar djur. Håller med, stackars grodor och andra djur. Dessutom är film- fan för lång!!! filmen klättrar från en 4:a till 1:a..
Filmfantast86 (Anmäl)   18/10 2017
92axha10 (Anmäl)   11/2 2017
Det hjälper om man åtminstone har lite koll på Italensk historia. Skildringen över 1900-talets Italien och hur man får se det ur perspektivet från 2 samhällsklasser är mycket intressant och trovärdigt. Det är mycket symbolism och poesi i filmen som kräver att man inte bara strötittar. Måste också tillägga hur otäck Donald Sutherland kan vara.
ASSFACE (Anmäl)   9/1 2016
Fem timmar av djurplågeri, våldtäkter och pedofiler. Hatade denna film så mycket. Om en bortser från ovanstående saker så var den även värdelös pga: buskis a la Pasolini, längden och storyn. usch. Värdelösa elände till film. Varför har den fått en femma på filmtipsen??? Exakt vad är det som är bra med den här filmen?
idd (Anmäl)   2/1 2016
Buskis, surrealism och obehag inramat av ett antifascistiskt epos. Som att käka LSD och se Land å frihet fem gånger i rad...
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till 1900