1939

Originaltitel: 1939
Regissör:Göran Carmback
Utgivningsår:1989

Om 1939:

Året är 1939. Europa förändras av kriget som rasar. Även i Sverige ändras livet för många. Värmlandsflickan Annika beger sig till Stockholm för att prova på storstadslivet. Annika träffar den levnadsglada Berit och de båda får anställning på restaurang Gillet. De roar sig i krigets skugga och på en nyårsfest träffar Annika den framgångsrike och berömda löparen, Bengt Hall. De vill dela livet tillsammans, men klarar Annika av det överklassliv som Bengt och hans familj lever.

Titel: Simon och ekarna
Regissör: Oliver Stone
År: 1993
Genre: Drama, Action, Krig
Himmel och jord

Helena Bergström, Ingvar Hirdwall, Per Oscarsson, Per Morberg, Anita Ekström, Helene Egelund, Krister Henriksson, Leif Andrée, Peter Haber, Johan Ulveson, Zara Zetterqvist, Anders Lönnbro, Per Grytt, Stefan Larsson, Keve Hjelm, Anita Wall

Kjell Sundstedt, Catti Edfeldt, Brasse Brännström

Drama

Sverige

Recension 1939

- joacim92 sätter betyg 5 och skriver:
Filmen utspelar sig under det andra världskriget i en liten by i småland. Annika bor med sin mamma, pappa, farfar och bror i ett hus på en gård. En dag flyger några militärplan över deras gård, och en flock militärer börjar röra sig kring deras by och till och med frågar om de har ett hus åt dem. Annikas mamma svarar ja, och visar dem till ladan där de kan få hålla till. Annika blir förälskad i en...

Recension av 1939 - Läs hela!

Diskussioner om 1939  (0 diskussioner)
Kommentarer om 1939 (47 st)
Bumbi78 (Anmäl)   26/12 2018
Ett drama jag lyckats missa under alla år. Nu var kanske inte själva berättandet eller storyn den allra vassaste när det kommer till drama kring andra världskriget och Sveriges situation. 3:an är svag, men kunde blivit stark om den gjorts som serie så att saker fått utvecklas.
Rai (Anmäl)   15/9 2017
Den här filmen är riktigt bra och Helena Bergström gör en bra roll, men detta var ju innan hon började fjanta omkring i Colin Nutleys usla filmer!
Ekkapelle (Anmäl)   27/5 2017
Finns ingen film som tar ett sånt grepp på Sveriges nutidshistoria som denna. Trovärdigt manus och miljöer. Solklar femma
RustyFilm (Anmäl)   6/12 2016
Skapandet av 1939 i slutet på 80-talet föregicks av en procedur där svenska folket fick berätta historier om vardagen i Sverige. Alltså historier som hade upplevds i skuggan av andra världskriget. Bidragen fick man in genom att i media utlysa en tävling, detta flera är innan filmens tillkommande. Manuset skapades sen med detta insamlade material som bakgrund (Brasse Brännström och Bergendahl). Resultatet blev ju verkligen succé. Förutom ett bra manus ger de detaljrika miljöerna och stämningen i ljud och bild en imponerande trovärdighet. Vill man hitta negativiteter så är vält långa och mycket utdragna berättandet som kan kritiseras. Synd också att det är en 4:3 utgåva.
Jamesa (Anmäl)   11/5 2016
Bra miljöer. Annars rätt seg.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till 1939