1944

Originaltitel: 1944
Regissör:Elmo Nüganen
Utgivningsår:2015

Om 1944:

Filmen utspelar sig i Estland 1944 under kriget. Den visar kriget ur estländares synvinkel, estländare som var tvungna att välja mellan den tyska armén och Röda Armén - och därmed kriga mot sina egna landsmän. Val måste göras, inte bara av soldaterna, utan även av deras nära och kära.

Gert Raudsep, Mait Malmsten, Peeter Tammearu, Ain Mäeots, Rain Simmul, Kristjan Sarv, Ivo Uukkivi, Kristjan Üksküla, Kaspar Velberg, Maiken Schmidt, Hendrik Kalmet, Karl-Andreas Kalmet, Priit Pius, Märt Pius, Hendrik Toompere Juunior, Andero Ermel

Leo Kunnas

Drama, Krig

Estland, Finland
Diskussioner om 1944  (0 diskussioner)
Kommentarer om 1944 (10 st)
Rai (Anmäl)   24/2 2018
Den filmen var riktigt bra....
Rele (Anmäl)   23/2 2018
Väldigt bra krigsfilm. Filmen handlar om estländare vilka var tvungna att kriga mot varandra när Sovjet år 1944 tvingade Tyskland lämna Estland. Flera duktiga skådespelare, bra manus och väldigt bra regi gör att jag ger en stark fyra.
menschenfeind (Anmäl)   8/4 2017
Snygg men det är ju en bit ganska genomskinlig propaganda som i kontexten den är gjord känns rätt osmaklig.
Dream (Anmäl)   28/2 2017
Sevärd film om att tvingas välja och lita på "soldater/motstånd" du helst ska hålla dig borta från som vissa estländare tvingades göra. Stridsscenerna är bra, men i det stora hela så saknas det spänning, så den blir bitvis långtråkig. Betyg 3.
Asian Dawn (Anmäl)   27/2 2017
Må så vara att tempot går ner ibland när den är så ruskigt snyggt berättad och har så välgjorda stridsscener!
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till 1944