1984

Originaltitel: Nineteen Eighty-Four
Regissör:Rudolph Cartier
Utgivningsår:1954

Om 1984:

Liveadaption av 1984 som var kontroversiell när den sändes på TV två gånger 1954. Framröstad som en av de hundra bästa brittiska TV-produktionerna genom tiderna.

Titel: 1984
Originaltitel: Nineteen Eighty-Four
Regissör: Michael Radford
År: 1984
Genre: Drama, Science Fiction
1984

Peter Cushing, André Morell, Yvonne Mitchell, Donald Pleasence, Arnold Diamond, Hilda Fenemore, Tony Lyons, John Baker, Campbell Gray, Pamela Grant, Janet Barrow, Norman Osborne, Malcolm Knight, Victor Platt

Nigel Kneale

Drama

BBC Sunday Night Theatre: Nineteen Eighty-Four

Storbritannien
Med i listor: George Orwell
Kommentarer om 1984 (5 st)
martin eden (Anmäl)   31/12 2012
[rek. 4] Lysande levande teaterproduktion som är mycket depremerande och kraftfullt. Superbt skådespeleri på alla håll och jag tycker ärligt talat att Peter Cushing till och med överträffar John Hurt; Han ÄR Winston Smith! Det tillför en särskild direkthet när hela föreställningen är filmad live som alltid är frånvarande från filmiska produktioner. Mycket bra! 4.
Mistlake (Anmäl)   19/5 2012
Live-TV har givetvis sina begränsningar, men desto mer ambitiöst då att producera 1984 på det viset, och det funkar tack vare fantastiska skådespelarinsatser från framför allt Cushing och Pleasence. Vid ett tillfälle stöter kameran till ett bord, annars finns väl inga egentliga tabbar, och atmosfären är precis så grym och obeveklig som den ska vara. Man kunde bara önska att fler TV-pjäser ur BBC Sunday-Night Theatre fanns bevarade.
Astrojacob (Anmäl)   12/10 2009
Kusligt effektiv trots att jag nyligen läst boken - igen. Skrämmande kopplingar till dagens politiska manipulationer...
Andra våningen (Anmäl)   5/10 2008
bra och deprimerande och outhärdligt segt. jag har aldrig lärt mig att tycka om filmer där man tidigt vet hur det kommer att gå.
Daniel Mott (Anmäl)   6/7 2008
Mycket bra för att vara en live-TV-produktion från 1954. En av de bästa adaptionerna faktiskt.