1984

Originaltitel: Nineteen Eighty-Four
Regissör:Michael Radford
Utgivningsår:1984

Om 1984:

Efter ett kärnvapenkrig har världen delats in i tre stater. London är Oceaniens huvudstad. Oceanien styrs av Partiet, under ledning av Storebror, som har total kontroll över alla dess invånare.

Baserad på romanen Nineteen Eighty-Four av George Orwell från år 1949.

Titel: Brazil
Regissör: James McTeigue
År: 2005
Genre: Drama, Action, Thriller, Science Fiction
V för Vendetta

John Hurt, Richard Burton, Suzanna Hamilton, Cyril Cusack, Gregor Fisher, James Walker, Andrew Wilde, David Trevena, David Cann, Anthony Benson, Merelina Kendall, Shirley Stelfox

Michael Radford

Drama, Science Fiction

Storbritannien
Med i listor: George Orwell, Sci Fi-litteraturbaserat
Diskussioner om 1984  (0 diskussioner)
Kommentarer om 1984 (201 st)
Jonel (Anmäl)   01:46 1/8
Har ni inte läst boken, så gör det först. Den här filmen lyckas inte fånga en tiondel av det boken förmedlar. Filmen kan vara häftig att se för att få lite bilder till det som sker i boken. Boken är dock ett mästerverk.
Necross (Anmäl)   12:26 23/3
Bra film om man behöver inspiration för att ta livet av sig. Förlaga och ämne i all ära, men jag hade svårt att hålla mig vaken.
Filmfantast86 (Anmäl)   24/10 2017
Qhunden (Anmäl)   30/12 2016
Gav en trea först men allt bra med filmen är ju Orwells förtjänst. Ändå tycker jag inte den fångar essensen särskilt väl. John Hurt är jävligt bra dock.
saugox (Anmäl)   2/10 2015
Känns förlegad i sin stil och struktur. Dialoger som är starka i boken blir mest utdragna och tråkiga i film format. Man borde nog ha tagit sig större friheter med boken och tänkt om lite.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till 1984