2 dagar i Paris

Originaltitel: 2 Days in Paris
Regissör:Julie Delpy
Utgivningsår:2007

Om 2 dagar i Paris:

Den parisiska kultursfären går i klinch med amerikansk hippieneuros när fransyskan Marion och amerikanske pojkvännen Jack mellanlandar två dagar i Paris. Deras förhållande ställs på prov när Jack får umgås med Marions konstnärliga, icke engelsktalande föräldrar och flera av Marions flirtiga expojkvänner.

Titel: Bara en dag
Regissör: Jonathan Dayton, Valerie Faris
År: 2006
Genre: Drama, Komedi, Äventyr, Roadmovie
Little Miss Sunshine

Julie Delpy, Adam Goldberg, Daniel Brühl, Marie Pillet, Albert Delpy, Adan Jodorowsky, Alexandre Nahon, Alexia Landeau

Julie Delpy

Drama, Komedi, Romantik

Deux jours ā Paris

Frankrike, Tyskland

Recension 2 dagar i Paris

- wst sätter betyg 2 och skriver:
Fransyskan Marion (Julie Delpy) och amerikanen Jack (Adam Goldberg) mellanlandar i Frankrike under två dagar efter att ha varit på genomresa och semester i Europa. Deras förhållande ställs på prov när Jack får träffa Marion's franska vänner och bekanta. Det här är Julie Delpys debuttfilm som regissör och manusförfattarina och hon gör det på ett extraordinärt sätt. Hon måste ha snappat upp en hel...

Recension av 2 dagar i Paris - Läs hela!

Med i listor: Jönköping filmfestival -07
Diskussioner om 2 dagar i Paris  (0 diskussioner)
Kommentarer om 2 dagar i Paris (246 st)
Bomkia (Anmäl)   29/11 2015
Delpy har gjort samma film ett antal gånger känns det som. Detta var som vanligt underhållande. 3+
Turtleboy (Anmäl)   12/7 2015
Självgod, pretentiös pekoral i ett desperat försök att likna Woody Allen. Det närmaste Delpy kommer är hans ikoniska glasögon - inget mer.
AmyTatti (Anmäl)   19/4 2015
Underhållande och smart, stundtals hysteriskt kul.
stgurgel (Anmäl)   10/12 2014
Rolig
dafreakish (Anmäl)   26/7 2014
Delpy gör här en film som i mångt och mycket påminner om Linklaters filmer, som hon också skådespelar i. Ett lågmält drama där kärleksparet hamnar i centrum. Dock har hon inte riktigt samma handlag som Linklater och filmen haltar därmed bitvis. Onödigt slumpmässiga händelser mot slutet solkar ner manuset en del men filmen bärs ändå upp av den charmiga Delpy och hennes lika bra motspelare Goldberg. Men kemin mellan henne och Hawke är dock bättre i Linklaters ovan nämnda alster. Klart sevärd även om Paris framställs aningen sjukt.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till 2 dagar i Paris