20 Fingers

Originaltitel: 20 Fingers
Regissör:Mania Akbari
Utgivningsår:2004

Om 20 Fingers:

Akbaris debutfilm. En kvinna och en mans förhållande skildras i sju scener, filmade med digitalkamera från i stort sett en och samma vinkel. Samtalet rör sig kring frågor som könsroller, abort, otrohet och svartsjuka, vilket var för kontroversiellt för att de iranska myndigheterna skulle tillåta filmen. Men eftersom efterproduktionen är gjord i London kunde den inte stoppas från att visas internationellt. 20 Fingers vann the Digital Camera Award på Venedigs filmfestival.