200-årsmannen

Originaltitel: Bicentennial Man
Regissör:Chris Columbus
Utgivningsår:1999

Om 200-årsmannen:

Andrew säljs som robot till en familj, men det står snart klart att Andrew till skillnad från andra robotar har kreativa tankar och känslor. Under de kommande 200 åren kom Andrew att lära sig allt om människorna, livet och kärleken. Hans dröm är att bli en riktig människa.
Se filmen på Netflix

Regissör: Jon Turteltaub
År: 1996
Genre: Drama, Romantik, Fantasy
Fenomen

Robin Williams, Sam Neill, Oliver Platt, Wendy Crewson, Embeth Davidtz, Kiersten Warren, John Michael Higgins, Hallie Kate Eisenberg, Lindze Letherman, Angela Landis, Bradley Whitford, Igor Hiller, Stephen Root

Nicholas Kazan

Drama, Romantik, Science Fiction, Fantasy

USA, Tyskland

Recension 200-årsmannen

- cineasten89 sätter betyg 3 och skriver:
200-årsmannen - som titel är ganska unikt, men det är faktiskt vad det handlar om i filmen. Tyvärr visar titeln vad som kommer att hända på slutet. Robin Williams spelar en robot, Andrew, som säljs till en familj, men han är inte som andra robotar - han vill vara en verklig människa. Med tiden lär han sig om livet, människorna och kärleken, och så överlever han familjen han arbetar hos. Det...

Recension av 200-årsmannen - Läs hela!

Med i listor: Sci Fi-litteraturbaserat
Diskussioner om 200-årsmannen  (0 diskussioner)
Kommentarer om 200-årsmannen (126 st)
PeterTheW (Anmäl)   14/10 2018
Tycker det börjar väldigt bra men blir lite segt mot slutet. Sista halvan hade kunnat vara genial, men det puttrar mest på. Lite väl mycket puttenutt och sötsliskigt, men vacker och underhållande. Stark trea.
sawa (Anmäl)   10/10 2018
Robin Williams är bra, så även Embeth Davidtz, och ämnet är intressant även om det här inte riktigt ställs på sin spets. Trevlig film som kunde varit 30 minuter kortare.
Rai (Anmäl)   30/12 2017
Helt ok film...
Filmfantast86 (Anmäl)   16/10 2017
ganska bra
fridenpaden (Anmäl)   29/4 2017
Spännande film som ställer spännande existensiella frågor. Jag tycker däremot att den är för lång och även går för långt i sin handling. När gränsen går mellan vad som är mänskligt och maskin så skulle jag själv ha satt stopp tidigare och lämnat några funderingar till efteråt.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till 200-årsmannen