2012

Originaltitel: 2012
Regissör:Roland Emmerich
Utgivningsår:2009

Om 2012:

Det är år 2012, året då mayaindianerna förutspått att tideräkning inte längre behövs. På grund av ovanligt kraftig solaktivitet börjar Jordens kärna hettas upp, och jordskorpan blir skör, vilket leder till naturkatastrofer över hela Jorden. Världens regeringar vet om detta, men gör allt för att inte befolkningen skall få veta och orsaka upplopp. En okänd författare/privatchaufför får nys om konspirationen och gör allt för att rädda sin familj genom att få dem ombord på de "stora skeppen" som världens ledare har byggt i största hemlighet.

Titel: Day After Tomorrow
Originaltitel: The Day After Tomorrow
Regissör: Roland Emmerich
Regissör: Anthony Fankhauser
År: 2009
Genre: Action, Science Fiction
2012: Supernova

John Cusack, Woody Harrelson, Thandie Newton, Amanda Peet, Danny Glover, Stephen McHattie, Oliver Platt, Zlatko Buric, George Segal, Tom McCarthy, Patrick Bauchau, Chiwetel Ejiofor, John Billingsley, Beatrice Rosen, Johann Urb, Liam James, Morgan Lily

Roland Emmerich, Harald Kloser

Drama, Action, Thriller, Äventyr, Science Fiction

Recension 2012

- AddeColciago sätter betyg 4 och skriver:
Det var längesen jag hade så roligt under en filmvisning. Emmerich är en regissör som faktiskt klarar av att reglera tempo och som dessutom inte är rädd att använda massvis med klyschor och fruktansvärt ostig symbolik. Lite väl otrolig? Hellre det, för att se en verklig film av detta slaget i 158 minuter hade nog inte varit speciellt underhållande och film är ju underhållning.

Recension av 2012 - Läs hela!

Diskussioner om 2012  (0 diskussioner)
Kommentarer om 2012 (801 st)
Pasi (Anmäl)   18/11 2018
Det är tydligen svårt att göra katastroffilmer som når upp till en tvåa.
hardcore (Anmäl)   14/10 2018
Handling saknas. Bara effekter effekter effekter och sista sekunden hela tiden.
sodomiten (Anmäl)   8/10 2018
Det är inte tillräckligt underhållande. Det borde varit bara tsunamis och jordbävningar hela tiden och ingen handling alls.
Rai (Anmäl)   2/1 2018
Fånig film...