2046

Originaltitel: 2046
Regissör:Wong Kar-wai
Utgivningsår:2004

Om 2046:

Han var en författare. Han trodde att han skrev om framtiden, men det var egentligen om det förflutna. I hans roman åkte ett tåg till 2046. Passagerarna följer med tåget för att återuppleva sina gamla minnen. Det sades att i 2046 förändrades inget. Ingen visste med säkerhet om det var sant efterom ingen kom tillbaka, utom en. Han var där och valde att återvända. Han ville förändra.

Titel: Days of Being Wild
Regissör: Alexandre Volkoff
År: 1927
Genre: Drama, Stumfilm
Casanova

Gong Li, Tony Leung Chiu-wai, Chang Chen, Dong Jie, Zhang Ziyi, Carina Lau, Siu Ping-lam, Takuya Kimura, John Cooney, Bey Logan, Faye Wong

Wong Kar-wai

Drama, Romantik, Science Fiction, Fantasy

Hongkong, Kina

Recension 2046

- Greenleaf sätter betyg 4 och skriver:
Det här är alltså en fortsättning på In the mood for love. Tony Leungs karaktär har flyttat till Singapore och jobbar som journalist, men även författare. Han skriver en novell som utspelar sig i framtiden och handlar om människor som reser till en plats där inget förändras. En plats som ingen har tagit sig ifrån, förutom en man. WKW har samlat hela kinas skådespelarelit i denna film. Vi har Tony...

Recension av 2046 - Läs hela!

Med i listor: Skövde Filmfestival 05, Triangelfilmretrospektiv på Kino i Lund 2007
Diskussioner om 2046  (0 diskussioner)
Kommentarer om 2046 (315 st)
Filmfantast86 (Anmäl)   24/10 2017
Zebulonm (Anmäl)   2/3 2017
En fin berättelse men lite väl långsam för mig...
Miamia (Anmäl)   8/7 2015
Jag förväntade mig en SF-film, så jag blev lite besviken... Får inte riktigt grepp om berättelsen. Huvudpersonen tycker mest synd om sig själv och utnyttjar andra.
Roswall (Anmäl)   25/5 2015
Den ligger och balanserar mellan att vara fantastisk och långdragen. Lite kortare hade nog inte skadat, eller att jag hade varit lite piggare. Finns mycket vackert, men också en hel del tveksamt i storyn. Wong Kar-Wai vet verkligen hur man skapar en sensuell stämning.
Salvation_Mind (Anmäl)   9/8 2014
En väldigt speciell och välgjord film, men kändes lite omogen/flyktig hade nog gillat den mer för ca 10 år sedan som tonåring den grep aldrig tag i mig nu i alla fall.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till 2046