24 Hour Party People

Originaltitel: 24 Hour Party People
Regissör:Michael Winterbottom
Utgivningsår:2002

Om 24 Hour Party People:

From Manchester with love, Sex Pistols, Joy Division, New Order, Happy Mondays, Stone Roses, The Smiths. Alla har skapat musik som fortfarande äger många musikälskares hjärtan och många av banden har kommit till oss via TV-personligheten Tony Wilson, som startade Factory Records och som sedermera drev den världsberömda klubben Hacienda i Manchester. Från 70-talet och Sex Pistols första spelning för en publik på 46 personer, via 80-talet och sångaren Ian Curtis bortgång, till 90-talet och Happy Mondays uppgång och fall, följer filmen Tony Wilsons berättelse om sina öden och om en musikvåg vars hängivna fans blir fler och fler.

Titel: Control
År: 2013
Genre: Drama, Komedi
Film nr.: 102008
The Look of Love

Steve Coogan, Lennie James, Paddy Considine, Andy Serkis, Peter Hook, Shirley Henderson, John Simm, Kate Magowan, Simon Pegg

Frank Cottrell Boyce

Drama, Komedi, Biografi

Twenty Four Hour Party People, Madchester

Storbritannien

Recension 24 Hour Party People

- weng-weng sätter betyg 3 och skriver:
Steve Coogan som genom flera brittiska teveserier har burit upp sketch efter sketch leder oss här igenom en av de mest fruktbara och betydelsefulla perioderna för senare tids populärmusik. Vi befinner oss i Manchester, eller Madchester (ett uttryck som konstigt nog aldrig används i filmen, kanske var det senare, kanske var det endast ett påhitt i svenska medier), på 70-talet. Coogan spelar Tony...

Recension av 24 Hour Party People - Läs hela!

Med i listor: Riktiga musiker, Triangelfilmretrospektiv på Kino i Lund 2007
Diskussioner om 24 Hour Party People  (0 diskussioner)
Kommentarer om 24 Hour Party People (187 st)
Filmfantast86 (Anmäl)   23/10 2017
Raimo_1985 (Anmäl)   10/3 2016
Höjer betyget från förra titten (fyra år sedan) med ett snäpp.
CinemaStrange (Anmäl)   20/9 2015
Om inte denna är kultförklarad bör den göras det.
KyLLo (Anmäl)   7/4 2015
Jag tycker varken att filmen eller mycket av musiken är något vidare. Musik där gruppen exempelvis plinkar på en gitarr på övningsvis och sedan lägger på skrålande falsksång. Det kan knappast bli en värre häxblandning. Även om jag misstänker att det är tänkt att vara annorlunda, provocerande och ska fånga upp intresset hos unga som inte passar in i normer.
precineadd (Anmäl)   10/8 2014
det här och inget annat är vad riktigt bra filmer går ut på. form är allt.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till 24 Hour Party People