Hämnden

Originaltitel: Hævnen
Regissör:Susanne Bier
Utgivningsår:2010

Om Hämnden:

Anton arbetar för en humanitär organisation och pendlar mellan ett flyktingläger i Afrika och sitt hem i Danmark där han har två små söner. Han har svikit sin älskade hustru, Marianne, och de försöker nu att vänja sig vid ett liv utan varandra. Samtidigt börjar Antons 10-årige son Elias lära känna och bli vän med en ny pojke i klassen. Denna ovanliga vänskap utvecklas snart till en oroande allians som hotar att förstöra landsbygdsidyllen för alltid.
Se filmen på Plejmo

Genre: Drama, Kriminalare, Romantik, Thriller
Svarta änglar
Titel: Boy A
Originaltitel: Boy A
Regissör: John Crowley (III)
År: 2007
Genre: Drama, Kriminalare, Romantik
Boy A
Titel: Min bäste fiende
Originaltitel: Min bedste fjende
Regissör: Oliver Ussing
År: 2010
Min bäste fiende

William Jøhnk Nielsen, Markus Rygaard, Mikael Persbrandt, Ulrich Thomsen, Trine Dyrholm, Simon Maagaard Holm, Kim Bodnia, Wil Johnson, Eddy Kimani, Elsebeth Steentoft, Toke Lars Bjarke, Anette Støvelbæk, Bodil Jørgensen

Anders Thomas Jensen

Drama

Revenge, In a Better World

Danmark, Sverige
Med i listor: Oscar för bästa icke-engelskspråkiga film, Sverige Topp 50
Diskussioner om Hämnden  (0 diskussioner)
Kommentarer om Hämnden (231 st)
Rai (Anmäl)   26/2 2018
Usel film!!!
Filmfantast86 (Anmäl)   11/10 2017
Välgjord
HerrNenne (Anmäl)   15/9 2017
Sådär skicklig på att föra fram en intressant kommentar om nutiden. Det är ofta väntat obekvämt att se på, och lite förvånansvärt angriper filmen temat med ganska lyte finess.
#54 (Anmäl)   10/6 2017
Hyfsat övertygande drama.
RustyFilm (Anmäl)   9/12 2016
Jensen (manus) och Bier (regi) försöker skapa en film (tror jag) som påvisar hur svårt det är att va en god människa i vår helvetiska värld där våld hela tiden skapar mer våld. Allvarliga och seriösa ämnen som här blir triviala. Filmen har fått mängder av lovord men jag instämmer inte helt i dessa hyllningar. Tycker det är tillrättalagt och slätstruket. Men trots allt så är det ett hyfsat sevärt drama
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Hämnden