30 Days of Night

Originaltitel: 30 Days of Night
Regissör:David Slade
Utgivningsår:2007

Om 30 Days of Night:

En liten isolerad stad i Alaska faller i totalt mörker en månad varje år när solen går ner under horisonten. När de sista solstrålarna slocknar attackeras staden av ett gäng blodtörstiga vampyrer.
Se filmen på CDON

Regissör: Anders Banke
År: 2006
Genre: Komedi, Skräck
Frostbiten
Titel: Låt den rätte komma in
Originaltitel: Låt den rätte komma in
Regissör: Tomas Alfredson
År: 2008
Genre: Drama, Romantik, Thriller, Skräck, Fantasy
Låt den rätte komma in

Ben Foster, Josh Hartnett, Melissa George, Danny Huston, Mark Boone Junior, Mark Rendall, Amber Sainsbury, Manu Bennett, Megan Franich, Joel Tobeck

Steve Niles, Stuart Beattie, Brian Nelson

Thriller, Skräck

Nya Zeeland, USA
Diskussioner om 30 Days of Night  (0 diskussioner)
Kommentarer om 30 Days of Night (400 st)
Solidus (Anmäl)   25/11 2018
Inte helt dum vampyrfilm. Blodig och underbart val av landskap samt intressant premiss. Filmens fotograf förtjänar extra beröm, för vyerna över Alaska är ren skönhet för ögat. Dock så instämmer jag med martin eden om karaktärerna som känns platta och en detalj i slutet stör mig, då det inte känns 100% genomtänkt.
martin eden (Anmäl)   19/11 2018
[rek. 3] En oerhört tilltalande idé! Jag vill också kommendera fotot som är oerhört vackert och likaså scenografin och miljöerna, där isoleringskänslan är alldeles ypperlig. Jag gillar vampyrdesignen och tycker faktiskt att de är ganska läskiga. Designen här förefaller vara inspirerade av sirener, vilket är oerhört intressant och jag gillar att de fullkomligt förefaller vara utomjordiska. På den negativa sidan av kontot känns filmens centrala kärleksintrig outhärdligt platt och filmens karaktärer endimensionella och livlösa. Jag märker att jag sitter och hoppas att de alla dör! Det finns dock många element som fungerar och gör filmen sevärd i dess helhet. Helt okej! 2+/3-
Tsurugi (Anmäl)   11/3 2018
Rätt trist film och när det blir action är det bara ett bombardemang av extremt skakig kamera, närbilder och snabba klippningar som gör det mycket svårt att uppskatta den. Därutöver ser vampyrerna mest fåniga ut och beter sig på ett sätt som jag antar man ska tycka är häftigt men blir också mest fånigt. Svag tvåa.
Filmfantast86 (Anmäl)   22/10 2017
Stygga-Vargen (Anmäl)   23/10 2016
En av de bättre skräckfilmerna som gjordes under 00-talet.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till 30 Days of Night