36th Chamber of Shaolin

Originaltitel: Shao Lin san shi liu fang
Regissör:Liu Chia-liang
Utgivningsår:1978

Om 36th Chamber of Shaolin:

Humoristiskt stenhård är nyckelorden till denna klassiska Shaw Brothers-rulle, i vilken en ung man förändras från naiv spoling till fullfjädrad slagskämpe med ädel filosofi. Manchu-styrkor förtrycker Kinas folk och Liu tar sin tillflykt till ett Shaolintempel, där han snart upptäcker munkarnas exceptionella kung fu-kunskaper. Efter lite övertalning får han delta i träningen, och snabbt visar det sig att han innehar exceptionell talang.

Titel: Five Venoms
År: 1991
Genre: Action
American Shaolin
Titel: The Eight Diagram Pole Fighter
Originaltitel: Wu lang ba gua gun
År: 1983
Genre: Drama, Action
The Eight Diagram Pole Fighter

Chan Lung, Hsiao Hou, Norman Chu, Lee Hoi-san, Billy Chan, Liu Chia-yung, Casanova Wong, Gordon Liu Chia-hui

Ni Kuang

Drama, Action, Äventyr

Shaolin Master Killer, Master Killer – 36th Chamber of Shaolin

Hongkong

Recension 36th Chamber of Shaolin

- niebaotan sätter betyg 4 och skriver:
Under en tid då Manchurerna styrde delar av Kina, då befolkningen led i händerna på sina härskare och landet slogs i spillror så fanns det alltid personer som vägrade ge upp sin frihet utan kamp. Det finns mängder med legender om hjältemodiga rebeller som gav sina liv i kampen mot de inkräktande Manchurerna, denna kretsar kring Liu Yu-De "Gordon Liu". Liu Yu-De är en ung student som tillhör en skara...

Recension av 36th Chamber of Shaolin - Läs hela!

Diskussioner om 36th Chamber of Shaolin  (0 diskussioner)
Kommentarer om 36th Chamber of Shaolin (54 st)
Zebulonm (Anmäl)   23/5 2017
Riktigt bra o skön rulle....
BrutusBeefcake (Anmäl)   10/1 2016
Väldigt, väldigt bra. Ett helt annat djup i huvudkaraktären än vad det brukar vara i 70-tals kung fu filmer vilket gör den så mycket bättre än de andra. Kan mycket väl gå så långt som att säga att det är ett mästerverk för genren.Tyvärr är det ett väldigt abrupt slut som förstör känslan lite, men det får gå. (10+/15)
Ful_fisk (Anmäl)   28/10 2014
Den mest välgjorda kung fu-filmen från 70/80-tals-perioden jag sett. Betydligt mer seriös och elegant än mycket annat och med en genuin story, fantastisk klippning och ovanligt lite fighter. Det är träningen som är främst i fokus, och Gordon Luis karaktär. En riktig klassiker inom genren och en jävligt bra film som helt saknar b-filmskänslan som många andra filmer från denna era har. Filmens titel anspelades för övrigt av Wu tang clan på deras klassiska debutskiva Enter the Wu tang (36 chambers).
Itake (Anmäl)   22/5 2014
Nja, lite underhållningsvärde.
Dalibor (Anmäl)   12/5 2014
Kanske inte värd en fyra men väldigt skön old-school kungfufilm.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till 36th Chamber of Shaolin