4 månader, 3 veckor och 2 dagar

Originaltitel: 4 luni, 3 saptamini si 2 zile
Regissör:Cristian Mungiu
Utgivningsår:2007

Om 4 månader, 3 veckor och 2 dagar:

Rumänien år 1987. Ceausescu styr landet med järnhand och en oplanerad graviditet är detsamma som katastrof. Då Gabita, en ung student, upptäcker att hon är gravid ställs hon inför ett svårt val. Med sin vän Otilias hjälp kontaktar hon en man som säger sig ha lösningen på problemet, men det visar sig snart att hans avsikter är långt ifrån ärliga. Vinnare av Guldpalmen i Cannes 2007.
Se filmen på CDON

Regissör: Jean-Pierre Dardenne, Luc Dardenne
År: 2014
Två dagar, en natt
Titel: Good Bye, Lenin!
Originaltitel: Good Bye Lenin!
Regissör: Wolfgang Becker
Originaltitel: Weekend cu mama
Regissör: Stere Gulea
År: 2009
Weekend with my Mother

Anamaria Marinca, Laura Vasiliu, Vlad Ivanov, Luminita Gheorghiu, Adi Carauleanu, Alexandru Potocean

Cristian Mungiu

Drama

4 Months, 3 Weeks and 2 Days

Rumänien, Belgien
Med i listor: Guldpalmer, Sofia Int. Film Festival 2008 - långfilmer, Stockholm XVIII
Diskussioner om 4 månader, 3 veckor och 2 dagar  (0 diskussioner)
Kommentarer om 4 månader, 3 veckor och 2 dagar (131 st)
Fiskjävel (Anmäl)   4/12 2015
Nu var det tag sedan jag såg filmen, men kom ihåg att jag upplevde den onödigt långsam och grovt överskattad. Kanske skulle betyget höjas ett snäpp om jag såg den idag, men det vågar jag inte riskera.
Galivan (Anmäl)   15/4 2015
Jag var pessimistisk i början, visste inte vad det skulle handla om, den verkade ha mycket trivial dialog. Men sedan kom den in på huvudspåret och blev fängslande och obehaglig. Kontinuerlig psykologisk närvarokänsla genom få klipp och nästan inga tidshopp. Riktigt bra skådespeleri och intressanta miljöer. Men det fanns en effektfull närbild som var väldigt onödig i mitt tycke, ett minus. Det slutade också abrupt, när man hade landat i ett intressant läge. Karaktärerna etableras inte så värst mycket. Det borde ha fortsatt ett tag till, nu blev det helt begränsat till ett särskilt skede. Hade hon nobbat födelsedagen så hade filmen blivit mer som en utragen kortfilm. Psykologiskt fängslande på ett feel-bad sätt, riktigt bra.
pellelewis (Anmäl)   7/3 2015
Hade jag varit kvinna och vuxit upp i ett samhälle där aborträtt inte alltid varit en självklarhet hade nog femman varit nära. Nu kan jag mest respektera filmen för dess kvalitéer -- där framför allt skådespelet är värt både ett och två utropstecken (skådespelet!!) -- men då jag inte riktigt berörs stannar det vid en trea, en trea med stjärna i kanten.
Engravadlax (Anmäl)   24/7 2014
Väldigt diskbänkigt. Emellanåt mycket gnäll och passiv-agressivitet. Inte dåligt, men inte jätteintressant.
shyvic (Anmäl)   27/5 2014
Mycket intressant film och filmiskt berättande. Pulsen byggs upp med små men väldigt effektiva medel. En intelligent och gripande film som lyckas med att förmedla en riktig tung historia utan att för den saken skull bli pretentiös. SE DEN! Filmens synvinkeln är det mest intressanta,tycker jag, då den lyckas att förmedla det absurda kring dagens moderna samhälle i relation till abortfrågans stenåldersspelregler . Inte att förglömma är att kvinnor fortfarande i 2/3 av världens länder måste rätta sig efter dessa.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till 4 månader, 3 veckor och 2 dagar