4 månader, 3 veckor och 2 dagar

Originaltitel: 4 luni, 3 saptamini si 2 zile
Regissör:Cristian Mungiu
Utgivningsår:2007

Om 4 månader, 3 veckor och 2 dagar:

Rumänien år 1987. Ceausescu styr landet med järnhand och en oplanerad graviditet är detsamma som katastrof. Då Gabita, en ung student, upptäcker att hon är gravid ställs hon inför ett svårt val. Med sin vän Otilias hjälp kontaktar hon en man som säger sig ha lösningen på problemet, men det visar sig snart att hans avsikter är långt ifrån ärliga. Vinnare av Guldpalmen i Cannes 2007.
Se filmen på CDON

Originaltitel: Deux jours, une nuit
Regissör: Jean-Pierre Dardenne, Luc Dardenne
År: 2014
Två dagar, en natt

Anamaria Marinca, Laura Vasiliu, Vlad Ivanov, Luminita Gheorghiu, Adi Carauleanu, Alexandru Potocean

Cristian Mungiu

Drama

4 Months, 3 Weeks and 2 Days

Rumänien, Belgien
Med i listor: Guldpalmer, Sofia Int. Film Festival 2008 - långfilmer, Stockholm XVIII
Diskussioner om 4 månader, 3 veckor och 2 dagar  (0 diskussioner)
Kommentarer om 4 månader, 3 veckor och 2 dagar (134 st)
Barneyk (Anmäl)   12:48 17/1
Riktigt riktigt bra! Jag är imponerad. Jag gillar den stationära kameran och hur filmen berättas med väldigt få klipp, man blir närvarande och när det är så obehagligt och man vill ha något som tar en därifrån så tvingas man sitta kvar utan någon möjlighet att fly, jag känner mig ofta lika låsta och fångade som karaktärerna. Det blir också djupt obehagligt när man vet vad som kommer hända men inte riktigt hur, eller vad av det vi kommer få se. Filmen håller en fantastisk balans mellan dels vilka hemskheter vi får se och dels mellan vilka saker som går bra och vilka som går dåligt. Det gör att jag hela tiden känner mig på spänn och ger filmen en väldigt äkta känsla. Filmen berättar också mycket i bakgrunden på ett snyggt sätt. Många små detaljer som säger mycket. Jag hade tänkt sätta en stark fyra, men jag undrar om det kanske rent av är en jättestark...
Mr Lawrence (Anmäl)   27/9 2018
Tycker att den handlade om mer än bara abort. Snarare om hur patriarkatet sträcker sig genom hela samhället och hur män på olika nivåer kontrollerar kvinnors kroppar.
Filmfantast86 (Anmäl)   25/10 2017
Fiskjävel (Anmäl)   4/12 2015
Nu var det tag sedan jag såg filmen, men kom ihåg att jag upplevde den onödigt långsam och grovt överskattad. Kanske skulle betyget höjas ett snäpp om jag såg den idag, men det vågar jag inte riskera.
Galivan (Anmäl)   15/4 2015
Jag var pessimistisk i början, visste inte vad det skulle handla om, den verkade ha mycket trivial dialog. Men sedan kom den in på huvudspåret och blev fängslande och obehaglig. Kontinuerlig psykologisk närvarokänsla genom få klipp och nästan inga tidshopp. Riktigt bra skådespeleri och intressanta miljöer. Men det fanns en effektfull närbild som var väldigt onödig i mitt tycke, ett minus. Det slutade också abrupt, när man hade landat i ett intressant läge. Karaktärerna etableras inte så värst mycket. Det borde ha fortsatt ett tag till, nu blev det helt begränsat till ett särskilt skede. Hade hon nobbat födelsedagen så hade filmen blivit mer som en utragen kortfilm. Psykologiskt fängslande på ett feel-bad sätt, riktigt bra.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till 4 månader, 3 veckor och 2 dagar