4 maskerade män

Originaltitel: Kansas City Confidential
Regissör:Phil Karlson
Utgivningsår:1952

Om 4 maskerade män:

Joe Rolfe blir oskyldigt anklagad för ett bankrån han inte har begått. Rånet har blivit noggrant planerat av en f.d. polis som sett till att deras flyktbil misstas för den truck som Joe har som jobb att köra. Joe släpps när polisen inte lyckas få en bekännelse, men han blir av med sitt jobb och utpekas som rånare på framsidan av tidningarna. Då bestämmer han sig för att söka upp de som utförde rånet och utkräva hämnd.

Titel: Farlig mark
Originaltitel: Angel Face
Regissör: Otto Preminger
År: 1952
Planerat illdåd

John Payne, Coleen Gray, Preston Foster, Neville Brand, Lee Van Cleef, Jack Elam, Dona Drake, Mario Siletti, Howard Negley, Carleton Young, Don Orlando, Ted Ryan (I)

George Bruce, Harry Essex

Drama, Kriminalare, Film-Noir

The Secret Four

Diskussioner om 4 maskerade män  (0 diskussioner)
Kommentarer om 4 maskerade män (10 st)
haajen (Anmäl)   13/6 2018
Underhållande med en bra story, habilt utförd på alla plan.
Albion (Anmäl)   31/5 2018
En positiv överraskning där vare sig rollista eller regissör på förhand får en att lyfta på ögonbrynen. Bra story, tät intrig, utmärkt tempo och helheten känns finemang helt enkelt. Betyget blir en 4;a
Tonti (Anmäl)   19/12 2017
Hård på ett bra sätt men också lite mjuk ibland i karaktärernas nyanser och svaga punkter. Snygg manuskonstruktion som får liv av ett bra karaktärsgalleri. Den här Phil Karlson tycks vara värd att hålla ögonen på.
dudson (Anmäl)   18/12 2016
Stenhård gangster Noir. Med ascoola karaktärer. Så intensiv och svettig stämning filmen igenom. Bra story oxå. Slutet är förjävla schysst gjort"
Krille80 (Anmäl)   27/12 2014
Historien är riktigt stark med snyggt upplägg och med en spänning som följer filmen från början till slut. Filmen innehåller dessutom så hårda och coola karaktärer att man verkligen hoppas att man inte kommer stöta på någon av deras typ under livets gång. Skådespelarna glädjer verkligen i sina roller och riktigt roligt är det att se en ung Lee Van Cleef i en av rollerna. Uppskattar man Film Noir så är detta utan tvekan en av filmerna man ska kolla in om inte redan har gjort det vill säga. 4-
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till 4 maskerade män