71 fragment

Originaltitel: 71 Fragmente einer Chronologie des Zufalls
Regissör:Michael Haneke
Utgivningsår:1994

Om 71 fragment:

Utan några som helst samband ger filmen inblick i ett antal människors liv; en vapentjuv, några universitetsstudenter, en rumänsk gatupojke, ett olyckligt barnlöst par samt en ensam pensionär. Först mot slutet knyts dessa människoliv ihop i anknytning med det fruktansvärda brott som tillkännages i filmens början.

Titel: Den sjunde kontinenten
Regissör: Ruben Östlund
År: 2004
Film nr.: 22021
Gitarrmongot

Lukas Miko, Otto Grünmandl, Gabriel Cosmin Urdes, Anne Bennent, Udo Samel, Branko Samarovski, Claudia Martini, George Friedrich, Klaus Händl

Michael Haneke

Drama

71 Fragments of a Chronology of Chance, Amok

Österrike, Tyskland
Med i listor: Triangelfilmretrospektiv på Kino i Lund 2007
Diskussioner om 71 fragment  (0 diskussioner)
Kommentarer om 71 fragment (38 st)
martin eden (Anmäl)   26/6 2017
[rek. 4] Haneke är verkligen en oerhört intressant regissör, inte bara med sina teman och utmanande frågeställningar, utan rent formellt i berättarstrukturen. Som titeln antyder är filmen uppdelad i fragment som endast antyder en helhet: intrigmässigt innebär detta att vi har verkan utan direkt orsak. Detta skulle mycket lätt bli pretentiöst, rörigt och oengagerande, men i Hanekes händer blir det istället gäckande och intressant. De enskilda scenerna är oerhört välkomponerade. Snudd på mästerverk!!! 4+/5-
Sture Stenhög (Anmäl)   1/3 2016
Haneke sprider munterhet som vanligt, men han tycks också vara helt oförmögen till att göra en ointressant film. Det här skulle jag säga är den mest engagerande filmen i trilogin, vilket dock förstås inte nödvändigtvis betyder att det är den bästa. Men jag gillar hur Haneke på ett föredömligt sätt bara skildrar utan att skriva publiken på näsan, och det var hela tiden intressant att fundera kring varför han väljer att visa det han gör. Möjligheten finns dock att det här är lite av ett luftslott. Oavsett hur det ligger till med den här saken så känns det här som en film som skulle passa utmärkt att analysera till döds och skriva en uppsats om eller något sådant. Men det är förstås inte vad jag kommer att göra, jag kommer nonchalant lägga den åt sidan och kolla på Baby Geniuses 2 istället. Därmed är jag väl också en del av det problem som Hanekes filmer så ofta behandlar
AlbertSpica (Anmäl)   1/6 2015
Riktigt tråkig men har några bra scener som räddar den från 1:an.
The Jack (Anmäl)   3/2 2013
Sjyst användning av nyhetsinslag och det finns några fina scener, men för det mesta känns det bara som att Haneke försöker plocka billiga och oinspirerade poänger.
GinNTonic (Anmäl)   4/3 2012
Några scener är fantastiska, men många är tyvärr tråkiga och intetsägande, även i efterhand.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till 71 fragment