Originaltitel:
Regissör:Federico Fellini
Utgivningsår:1963

Om 8½:

Guido arbetar som filmregissör och medan han försöker hitta uppslag för nya filmer, kommer han att tänka på de kvinnor i sitt liv som han har älskat, men lämnat...

Titel: Stardust Memories
Regissör: Paolo Sorrentino
År: 2013
Genre: Drama, Komedi
Den stora skönheten
Titel: För att inte tala om alla dessa kvinnor
Originaltitel: För att inte tala om alla dessa kvinnor
Regissör: Ingmar Bergman
År: 1964
Genre: Komedi
För att inte tala om alla dessa kvinnor
Titel: Nine
Regissör: Nanni Moretti
År: 2006
Genre: Drama, Komedi
Kajmanen

Marcello Mastroianni, Claudia Cardinale, Rossella Falk, Guido Alberti, Anouk Aimée, Sandra Milo, Mario Conocchia, Barbara Steele, Madeleine Lebeau, Caterina Boratto, Eddra Gale, Cesarino Miceli Picardi, Jean Rougeul, Mario Pisu, Mino Doro

Federico Fellini, Ennio Flaiano, Tullio Pinelli, Brunello Rondi

Drama, Fantasy

8 1/2, Eight and a Half, Otto e mezzo

Italien, Frankrike

Recension 8½

- Morayeel sätter betyg 5 och skriver:
Så lider filmen mot sitt slut, och vi frågar oss: Var befinner vi oss egentligen? I Guidos verklighet? Eller i hans fantasi? Eller kanske i Fellinis fantasi? Är det Fellinis film eller Guidos film som projiceras på den vita duken, eller är det möjligtvis samma sak? Gör det någon större skillnad var vi är? Nej, detta är Fellini, detta är Film. Film om Film. En mer självreflexiv skapelse än Federico...

Recension av 8½ - Läs hela!

Med i listor: Lunds studenters filmstudio, Oscar för bästa icke-engelskspråkiga film, Skövde Filmfestival 05
Diskussioner om 8½  (0 diskussioner)
Kommentarer om 8½ (218 st)
Filmfantast86 (Anmäl)   24/10 2017
Asmorod (Anmäl)   19/10 2017
Hur bra och viktiga vissa filmer än må vara så finns det fan gränser för hur tråkiga de får vara!
Stygga-Vargen (Anmäl)   28/10 2016
Klassiker och mästerverk! En av tidernas bästa filmer, alla kategorier!
gjoob (Anmäl)   30/7 2016
Har en av världens bästa slutscener. Vägen dit håller inte alltid lika hög klass, men det är ändå den bästa Fellini jag har sett.
the godfather (Anmäl)   18/3 2016
Detta är inte en film för alla, det är det verkligen inte. Har haft denna i min filmsamling ett bra tag nu, har varigt lite tveksam på denna. Men ikväll så tog nyfikenheten över och man satte sig och såg 8½. Bara titeln väckte intresse hos mig, vad kunde hända i en film som hette 8½? Svaret jag var inte det jag trodde, verkligen inte det jag trodde. Efter halva filmen så insåg jag att detta är inte en film för alla, men var den för mig? som svar på den frågan så skulle jag ha sagt ett blankt nej i vanliga fall. För denna är inte min typ utav film, men ändå så tilltalade den mig på ett märkligt sätt. När den slutar så måste man ta ett djupt andetag och bearbeta intrycken, för det är många intryck. Sammanfattat så kan jag säga att denna film är något unikt, iallafall enligt mig. Detta säger jag inte för att vara en i mängden utan för att den påverkade mig grovt och precist på samma gång. Slutsvamlat! Den är något av det mest unika jag sett och därför förtjänar den en femma eller kanske mer?
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till 8½