Betyg idag: 1 037 Besökare idag: 4 720

Originaltitel: 8 femmes
Regissör:François Ozon
Utgivningsår:2002

Om 8 kvinnor:

En mördad man. Åtta kvinnor - en utfrysen syster, ett hembiträde, en kokerska, en f d fru, hennes syster och mor, samt två döttrar - tillbringar en vintrig helg i mannens herrgård långt borta från närmaste samhälle. I varandras sällskap söker de sanningen om vem av de åtta som kan legat bakom mordet. På vägen till denna sanning träder mycket oväntade och sedan länge förskjutna känslor fram. Hela helgen förvandlas till ett komiskt musikaliskt fyrverkeri.

Titel: You and Me
Regissör: Justin Simien
År: 2014
Genre: Drama, Komedi
Dear White People

Emmanuelle Beart, Catherine Deneuve, Virginie Ledoyen, Isabelle Huppert, Fanny Ardant, Firmine Richard, Danielle Darrieux, Ludivine Sagnier

Marina de Van, François Ozon

Komedi, Kriminalare, Musikal, Mysterium

8 Women

Frankrike, Italien
Med i listor: Triangelfilmretrospektiv på Kino i Lund 2007
Diskussioner om 8 kvinnor  (0 diskussioner)
Kommentarer om 8 kvinnor (132 st)
Lotso (Anmäl)   14/12 2017
I sin helhet är 8 femmes en udda men underhållande film. Jag förstår där är saker som gör att många älskar filmen, medan andra avskyr den. Jag fick en god blandning av både och när jag såg den. Det är en udda mix, att blanda dessa kompotterna i ett. Men jag tycker för det mesta att filmen levererar, och håller en unik stil. Vill ni ha något annorlunda till ert julmys i soffan i år, kanske detta är filmen för er.
Filmfantast86 (Anmäl)   26/10 2017
Gröne_Orm (Anmäl)   10/4 2014
Har sett den uppsatt som amatörteater, men filmen är riktigt njutbar ändå.
cameo (Anmäl)   9/5 2013
It is wierd but I\'m lovin\' the queer!
JimCarrey (Anmäl)   25/2 2013
Jag måste erkänna att jag gissade en kvart in i filmen vem som var ansvarig för mordet men det gjorde inte det hela mindre njutbart. Det finns absolut ingenting med den här filmen som inte är briljant. Dialogen accenturerar om och om igen det märkliga och fragmentariska samspelet mellan logik och dramatik. Sångnumrena är en viktig komponent då texterna kan kosta på sig att vara imbecilla när äntligen frikopplade från diskursen och med fina klipp på åhörarna får vi veta vilket som är värt mest. Sen är den här filmen en riktig skrattfest. Isabelle Huppert är så rolig så man storknar. Ytterligare ett skal är en oblyg hyllning av liksom ett lika oblygt angrepp på en massa olika föreställningar om kvinnan. Är helt kär i alla karaktärerna men en annan som förtjänar ett hedersomnämnande är Fanny Ardants roll som hela tiden är helt absurt graciöst leende och angenäm oavsett situationen. Den här filmen är ett monster. Slutet är ack så smart - det är så här världen fungerar. "Jag har misslyckats som en medborgare, men du misslyckades som hora!"
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till 8 kvinnor