91:an Karlssons bravader

Originaltitel: 91:an Karlssons bravader
Regissör:Gösta Bernhard
Utgivningsår:1951

Om 91:an Karlssons bravader:

Regementet förbereder en manöver. I desorienterande syfte har staben under överste Gyllenskalps ledning låtit framställa en hemlig karta, där ingenting är vad det synes vara utom några vidhäftande tallbarr. Översten ger kartan till major Morgonkröök som ger den till major Jokern som anförtror den åt korpral Revär. Denne beordras svara för inskeppningen av manskapet på båt samma kväll. På kaserngården plockar beväringarna 91:an och 87:an papper. De är sedan någon tid rivaler om major Morgonkrööks hembiträde Elvira. 91:an har genom ett upphittat tidningsklipp erfarit att det är hans lyckliga dag, men händelsernas gång tycks till en början motsäga horoskopet. Elviras meddelande om en träff vid bryggan före avfärden hamnar först i 87:ans ficka och senare hos korpral Revär, som strax tror sig vara den utvalde. 91:an och 87:an utsätter korpralen för allehanda mer eller mindre praktiska skämt.

Gus Dahlström, Holger Höglund, Fritiof Billquist, Irene Söderblom, Marion Sundh, Kai Gullmar, John Norrman, Lasse Krantz, Georg Adelly, Ragnar Klange, Git Gay

Gösta Bernhard, Harry Iseborg

Komedi

The Exploits of Private Karlsson

Sverige
Diskussioner om 91:an Karlssons bravader  (0 diskussioner)
Kommentarer om 91:an Karlssons bravader (5 st)
Dr Vergerus (Anmäl)   12/2 2017
Älskar Gösta Bernhards revyer, men hans filmer är dessvärre betydligt mindre lyckade. Git Gay är större delen av behållningen.
FabianBom (Anmäl)   20/4 2009
småtrevlig buskis
Tobias Rydén (Anmäl)   12/1 2008
Min favoritfilm när jag gick i lågstadiet, underhållande och tramsig men naturligtvis ingen svensk milstolpe.
bluebart (Anmäl)   31/12 2007
Buskis när den är som bäst!!!
Herr Arne (Anmäl)   18/6 2007
Oförarglig och lite småkul.