Ā l'ombre de la guillotine

Originaltitel: Ā l'ombre de la guillotine
Regissör:Louis Feuillade
Utgivningsår:1913

Om Ā l'ombre de la guillotine:

Första delen i den populära följetongen. Polisinspektör Juve gör allt vad han förmår för att sätta dit superskurken Fantômas. Denne är misstänkt för att ha stulit juveler från en prinsessa samt kidnappat en aristokrat, för att komma åt dennes fru.

René Navarre, Edmund Breon, Georges Melchior, Renée Carl, Jane Faber, Naudier, Volbert, Maillard, Yvette Andréyor

Louis Feuillade

Drama, Kortfilm, Kriminalare, Stumfilm

Fantômas - Ā l'ombre de la guillotine, Fantômas: In the Shadow of the Guillotine

Frankrike
Med i listor: 10-tal Top 50, Fantômas
Diskussioner om Ā l'ombre de la guillotine  (0 diskussioner)
Kommentarer om Ā l'ombre de la guillotine (9 st)
pufred (Anmäl)   27/1 2015
Trevlig första film om Fantomas. Fantastisk för att vara 1913, känns som 20-tal.
NtoNW (Anmäl)   28/12 2012
Bra början på Fantomas, men inte riktigt lika bra som Les Vampires - än.
Tonti (Anmäl)   3/6 2012
Härlig underhållning även om vissa scener är väl utdragna. Karaktärsgalleriet är dock ännu inte lika underhållande som i Judex.
KimEkberg (Anmäl)   3/6 2012
ja, en viss småputtrighet kan utrönas i denna fantom-as, men det var trevlig och lagom mystisk tittning med flott scenografi och ett spännande slut.
hsimpson (Anmäl)   9/2 2012
Lysande inledning på vad som kan bli en riktigt trevlig miniserie!
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Ā l'ombre de la guillotine