Ā propos de Nice

Originaltitel: Ā propos de Nice
Regissör:Jean Vigo
Utgivningsår:1930

Om Ā propos de Nice:

Personligt porträtt av Nice i denna kortfilmsdokumentär från mästerregissören Jean Vigo.

Titel: Varning för en helig sköka
Originaltitel: Warnung vor einer heiligen Nutte
Regissör: Rainer Werner Fassbinder
År: 1971
Genre: Drama, Komedi
Varning för en helig sköka
Titel: Legenden om Surams fästning

Kortfilm, Dokumentär, Experimentfilm

Nizza

Frankrike
Med i listor: Experimentfilm Top 50
Diskussioner om Ā propos de Nice  (0 diskussioner)
Kommentarer om Ā propos de Nice (24 st)
hestret (Anmäl)   21/11 2014
Det här med överklassatir är ju något som ofta blir ganska töntigt och tamt, men här gör Vigo det faktiskt ganska bra. Här använder han sig den för att skildra hela samhället. Kontrasterna mellan rik-fattig och ung-gammal blir effektiv och det blir någon sorts hoppfull domedagskänsla över det hela. Det finns väldigt mycket att ta hem från den här korta filmen både som substans och stilmässigt. Den snabba och bestämda, men samtidigt lekfulla, klippningen är som ett språk i sig. Vi får andra grepp typiska för Vigo - slowmo när kvinnorna dansar, en hel del overhead-shots och lek med perspektiven. Det som drar ner den är väl att det finns partier som inte är lika intressanta eller träffande helt enkelt. Inte sällan kände jag också att vi kunde mått bra av att få lite mindre närbilder och lite mer perspektiv - flera av de bästa sekvenserna är inte någon av de många close-ups vi bjuds på. 72/100
NEDERVETIL (Anmäl)   15/11 2013
Detta kändes trevligt, fick med musiken en känsla jag hade när jag såg Koyaanisqatsi av G Reggio. Bilder från en försvunnen tid som blir kvar någonstans.
auragolf (Anmäl)   14/11 2013
En surrealistisk dokumentär om Nice från 1930. Rolig, personlig, fyndig. Vågad på många sätt, skulle jag vilja påstå! Mycket sevärd än idag.
hsimpson (Anmäl)   21/7 2013
Visst syns det att killen hade talang, och i början är det lite intressant. Ganska snart blir det dock långtråkigt, jag diggade inte detta.
arvidsollenby (Anmäl)   19/7 2011
såg om den ganska nyligen och den sjönk en bra bit i mina ögon, det enda som är lite utmärkande är hur mycket "Up-skirt"-shots det finns i filmen...
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Ā propos de Nice