Ådalen 31

Originaltitel: Ådalen 31
Regissör:Bo Widerberg
Utgivningsår:1969

Om Ådalen 31:

En film om vad som hände vid strejken i Ådalen, Sandviken. Den 14 maj 1931 sattes miltär in mot de strejkande. Fem dog och fem skadades.

Titel: Maria Larssons eviga ögonblick
År: 1971
Genre: Drama, Fantasy, Krig
Röd hymn
Titel: Gruvarbetarna i Harlan County, USA
Originaltitel: Harlan County U.S.A.
Regissör: Barbara Kopple
Originaltitel: Tango
Regissör: Zbigniew Rybczynski
År: 1981
Tango

Anita Björk, Kerstin Tidelius, Peter Schildt, Roland Hedlund, Stefan Feierbach, Marie de Geer, Pierre Lindstedt, Olof Bergström, Jonas Bergström, Olle Björling

Bo Widerberg

Drama, Romantik

Sverige
Diskussioner om Ådalen 31  (0 diskussioner)
Kommentarer om Ådalen 31 (127 st)
Rai (Anmäl)   27/2 2018
Inte så långt från mina hemtrakter detta historiska händelse uppstod, men filmen är en aningen för seg för att jag ska gilla den...
Pingstpastorn (Anmäl)   5/9 2017
Jollrigt dravel som inte leder någonstans. Undvik smörjan säger jag.
AddeColciago (Anmäl)   27/6 2017
Bra tidsdokument, främst om den historiska händelsen, men också av ett Sverige från förr. Bra Widerberg!
produr (Anmäl)   21/11 2016
Jag sänker ifrån en femma till en fyra . En del scener är nog det bästa jag har sett i svensk film ,strejkbrytarscenen tex och en del mindre bra som hypnosscenen(precis innan skotten) .Men en stark film helt klart .TJ vad menar du med att Palme blev statsminister det året han var bara fyra år då
TJ (Anmäl)   21/11 2016
Svensk film är ju ofast usel. På den tiden när denna film gjordes var det extra uselt. Fibbanerotik var inne. Man hör inte vad dom säger, som alltid i svensk film. Inget om orsakerna till upproren i svensk arbetarrörelse, inget om bakgrunden, men en massa annat tjafs, den är svår skilja på från alla andra filmer från den tiden. Men Widerberg är ju skåning. Så man kan förstå ointresset för arbetare i norr. Men, Palme blev statsminister det året, lögner var det som gällde.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Ådalen 31