Änglabukten

Originaltitel: La Baie des Anges
Regissör:Jacques Demy
Utgivningsår:1963

Om Änglabukten:

Jean övertalas av sin kollega på banken att hänga med på kasino. Han blir besatt av spelet och ger sig iväg till sydkusten för att leva på spelet. Där träffar han den ännu mer besatta Jackie.

Titel: Hiroshima – min älskade
Originaltitel: Hiroshima, mon amour
Regissör: Alain Resnais
År: 1959
Genre: Drama, Romantik, Krig
Hiroshima – min älskade

Jeanne Moreau, Claude Mann, Paul Guers, Henri Nassiet, André Certes, Nicole Chollet, Jacques Moreau

Jacques Demy

Drama, Romantik

Bay of the Angels

Frankrike
Diskussioner om Änglabukten  (0 diskussioner)
Kommentarer om Änglabukten (8 st)
haajen (Anmäl)   11/5 2015
Fyran är inte helt klockren, det märks att det är en debutfilm, men den är energisk, spännande och Moreau är, som alltid, fascinerande cool.
Sznax (Anmäl)   28/4 2011
Alltid lika trevligt att få återvända till nya vågen. Stilsäkert filmat, med en bra uppbyggd romans. Hyfsad bild av spelande. Men filmen är inte mycket mer än trevlig. Betyg 6.0
FarbrorKit (Anmäl)   26/4 2011
Rätt generisk men också rätt bra. Jag kunde inte sluta att associera den tokiga spänningsmusiken till ABBA, av någon anledning. Ett litet störningsmoment.
Tonti (Anmäl)   26/4 2011
En bra film om casinovärlden som är skoj att se på. Föredrar dock Altmans försök California Split som är mer dynamisk och oförutsägbar.
foppa99 (Anmäl)   20/10 2008
Demys svagaste kort.å ändå är den bra.mästerregissör
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Änglabukten