Änglagård

Originaltitel: Änglagård
Regissör:Colin Nutley
Utgivningsår:1992

Om Änglagård:

Cabaréartisten Fanny ärver en gammal herrgård av en morfar hon aldrig träffat. Hon flyttar dit med sin vän Zac som är dragshowartist. De bemöts med misstänksamhet, fördomar och skvaller. Under ytan på den lantliga idyllen pågår dock många intriger som långsamt nästlas upp.

Titel: Änglagård – andra sommaren
Titel: Sånt är livet
Originaltitel: Sånt är livet
År: 1996
Sånt är livet

Ing-Marie Carlsson, Helena Bergström, Sven Wollter, Tord Peterson, Peter Andersson, Jakob Eklund, Reine Brynolfsson, Viveka Seldahl, Jan Mybrand, Rikard Wolff, Ernst Günther, Per Oscarsson, Görel Crona, Gabriella Boris

Colin Nutley

Drama, Komedi

House of Angels, Angel Farm

Sverige, Danmark, Norge

Recension Änglagård

- joacim92 sätter betyg 5 och skriver:
Fanny och Zac är bästa vänner. De lever som bror och syster. Fannys och Zac försörjer sig på sina shower på nattklubbarna på kontinenten. Zac är homosexuell och klär upp sig till kvinna, Fanny sjunger och spelar. I byn Yxared i Västergötland rullar allt på som vanligt. Alla byborna trivs och bönderna jobbar för fullt. Denna stämma förändras när Erik Zander, som äger den stora herrgården kallad...

Recension av Änglagård - Läs hela!

Med i listor: Guldbaggar
Diskussioner om Änglagård  (0 diskussioner)
Kommentarer om Änglagård (293 st)
Gyllenbock (Anmäl)   25/12 2018
Jodå, går helt klart att se på men känns lite "gammal" i sina stunder. Trots det en trea.
Nalleman (Anmäl)   23/12 2018
En film i sann Nutley/Bergströmanda. Fast lite småmysigt med fina miljöer.
karlmats (Anmäl)   2/12 2017
Att jag inte har sett den här förrän nu, säga vad man vill om Colin Nutley och Helena Bergström men nog är det här ändå kanon i svensk filmhistoria. Kvalitetsmässigt är det ett steg ner från den fenomenala BlackJack som Nutley gjorde innan men det finns ändå mycket bra här. Utmana trångsynthet och fördomar är ju alltid bra, bybornas reaktioner när Wolff och Bergström glider in direkt från kabarévärlden är alltifrån underhållande till skrämmande. Det är inte en film som känns fantastisk i utförandet, men det är många fina skådespelarinsatser och tillräckligt många roliga scener för att en 3a till slut ska vara motiverad. Härligast är nog ändå Ernst Günther, vilken mysfarbror han verkar vara. En svag 3a.
Rai (Anmäl)   4/11 2017
Fy fan vilket skräp!! Hatar nästan allt som har att göra med Colin Nutley och Helena Bergström..URK!!!
Filmfantast86 (Anmäl)   14/10 2017
klassiker