Äppelkriget

Originaltitel: Äppelkriget
Regissör:Tage Danielsson
Utgivningsår:1971

Om Äppelkriget:

En storkapitalist kommer med sina hejdukar till Skåne från Schweiz med avsikten att göra den lilla byn Änglamark till ett gigantiskt fritidsområde.

Titel: Picassos äventyr
Originaltitel: Picassos äventyr
År: 1978
Picassos äventyr
Titel: Släpp fångarne loss, det är vår!
Originaltitel: Släpp fångarne loss, det är vår!
År: 1975
Genre: Komedi
Släpp fångarne loss, det är vår!
Titel: SOPOR
Originaltitel: Mannen som slutade röka
År: 1972
Mannen som slutade röka
Titel: Ägget är löst!
Originaltitel: Ägget är löst!
Regissör: Hans Alfredson
År: 1975
Ägget är löst!

Hans Alfredson, Max von Sydow, Birgitta Andersson, Yvonne Lombard, Monica Zetterlund, Gus Dahlström, Tage Danielsson, Martin Ljung, Ingvar Ottoson, Nils Ahlrot, Tomas Alfredson, Carl-Uno Sjöblom, Gunnar Svensson, Gösta Ekman, Per Grundén, Per Waldvik

Hans Alfredson, Tage Danielsson

Komedi

Sverige
Med i listor: AB Svenska Ord, Filmtipsets Topp 250, Guldbaggar, Norrköping Filmfestival Flimmer 2007, Sverige Topp 50
Diskussioner om Äppelkriget  (0 diskussioner)
Kommentarer om Äppelkriget (293 st)
Ful_fisk (Anmäl)   1/11 2018
Lysande i sin värme, humor, samhällskritik och magiska överton. En utomordentligt härlig film att se på, med massor av kreativa idéer och påhitt. Budskapet är odödligt, men det är det övernaturliga som gör filmen riktigt unik. Nära femman!
Raimo_1985 (Anmäl)   30/10 2018
Helt otroligt roligt. Detta är absolut bästa Hasse & Tage (men det är ju visst Tage som regisserat)-filmen jag sett i hela mitt liv. Jag hade så jäkla kul! Låtsas-tyskan, persongalleriet, jätten, Gösta Ekman, Evert Taube, Skåne!
Illville (Anmäl)   26/10 2018
Lika delar briljans och fantastisk humor som sega scener och lite larv. Ojämnt, men säkert nyskapande 1971.
Rai (Anmäl)   28/11 2017
Skum film, ska det vara en saga eller fantasy, hur som helst nej!!
Filmfantast86 (Anmäl)   21/10 2017
tänkvärd