År 2001 – ett rymdäventyr

Originaltitel: 2001: A Space Odyssey
Regissör:Stanley Kubrick
Utgivningsår:1968

Om År 2001 – ett rymdäventyr:

År 2001 - ett rymdäventyr är en nedräkning till imorgon, en karta till det mänskliga ödet, en strävan efter oändlighet. För att påbörja sin resa in i framtiden besöker Kubrick vår apliknande historia, och hoppar sedan framåt in i den koloniserade rymden och slänger bort astronaut Bowman till en oexploaterade delarna i rymden.

Titel: Moon
År: 2011
Genre: Drama, Fantasy
Film nr.: 81990
The Tree of Life

Gary Lockwood, Keir Dullea, Sean Sullivan (I), Robert Beatty, Leonard Rossiter, William Sylvester, Daniel Richter, Margaret Tyzack, Douglas Rain (röst)

Stanley Kubrick, Arthur C Clarke

Drama, Äventyr, Science Fiction, Mysterium

Storbritannien, USA

Recension År 2001 – ett rymdäventyr

- Santa Claus sätter betyg 4 och skriver:
En planet. ta ta tatatata! ... och apor som dyrkar en helig basilisk Det här är ingen vanlig science-fiction film! Den börjar väldigt underligt. På tjugo minuter finns inte minsta tillstymmelse till handling innan vi plötsligt slungas flera tusen år framåt förföljda (eller ledsagade?) av den fagre Strauss. Stanley Kubrick var ingen ordinär filmskapare. Alla hans filmer har någon kultstatus...

Recension av År 2001 – ett rymdäventyr - Läs hela!

Med i listor: 60-tal Top 50, Filmer flest filmtipsare äger, Filmtipset Top 30, Filmtipsets Topp 250, Mysterium Top 50, Sci Fi-litteraturbaserat, Science Fiction Top 50
Diskussioner om År 2001 – ett rymdäventyr  (0 diskussioner)
Kommentarer om År 2001 – ett rymdäventyr (1263 st)
Stygga-Vargen (Anmäl)   16:53 7/4
Att kalla den inledande delen med aporna för "the dawn of man" är väldigt oseriöst men i övrigt är den här filmen hur bra som helst!
servadac (Anmäl)   23:02 3/3
En del Generation Z här som inte här något attention span och inte förstår sig på film?
Pelle76 (Anmäl)   18:20 6/2
Mästerverk!!
kryttan (Anmäl)   14/3 2018
Ganska segt och inte så värst bra.
Spunks (Anmäl)   19/1 2018
Nu har jag försökt att se den här filmen 4 gånger men jag har aldrig lyckats kolla klart på den. Den är SÅ TRÅKIG. Roliga idéer som säkert var häpnadsväckande 1968. Snyggt foto. Fantastiska effekter. Intressant/dramatisk musik. Det är en konstinstallation men inte en film för fan. SNARK. Vill bara poängtera att jag inte set hela filmen. Jag har på min höjd spolat igenom den men det GÅR inte att se den för den är så j*vla tråkig.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till År 2001 – ett rymdäventyr