Betyg idag: 1 220 Besökare idag: 4 264

Originaltitel: 2001: A Space Odyssey
Regissör:Stanley Kubrick
Utgivningsår:1968

Om År 2001 – ett rymdäventyr:

År 2001 - ett rymdäventyr är en nedräkning till imorgon, en karta till det mänskliga ödet, en strävan efter oändlighet. För att påbörja sin resa in i framtiden besöker Kubrick vår apliknande historia, och hoppar sedan framåt in i den koloniserade rymden och slänger bort astronaut Bowman till en oexploaterade delarna i rymden.

Titel: Moon
År: 2011
Genre: Drama, Fantasy
Film nr.: 81990
The Tree of Life

Gary Lockwood, Keir Dullea, Sean Sullivan (I), Robert Beatty, Leonard Rossiter, William Sylvester, Daniel Richter, Margaret Tyzack, Douglas Rain (röst)

Stanley Kubrick, Arthur C Clarke

Drama, Äventyr, Science Fiction, Mysterium

Storbritannien, USA

Recension År 2001 – ett rymdäventyr

- ThePatient sätter betyg 5 och skriver:
- Vad är det för genre? - Genre... ha! Försöka kategorisera det enda okategoriserbara i filmhistorien... - Okej... - Jag tycker inte År 2001 är riktigt lika bra som *, men en rätt shysst rulle. - Ghmmhg... Gah. År 2001 är inte någon ordinär "rulle", det är ett fenomen, ett konststycke som övergränsar ord som "rulle". Antingen så hatar du den eller så avgudar du den, finns inga mellanting. -...

Recension av År 2001 – ett rymdäventyr - Läs hela!

Med i listor: Äventyr Top 50, 60-tal Top 50, Filmer flest filmtipsare äger, Filmtipset Top 30, Filmtipsets Topp 250, Mysterium Top 50, Sci Fi-litteraturbaserat, Science Fiction Top 50
Diskussioner om År 2001 – ett rymdäventyr  (0 diskussioner)
Kommentarer om År 2001 – ett rymdäventyr (1262 st)
kryttan (Anmäl)   14:42 14/3
Ganska segt och inte så värst bra.
Spunks (Anmäl)   22:10 19/1
Nu har jag försökt att se den här filmen 4 gånger men jag har aldrig lyckats kolla klart på den. Den är SÅ TRÅKIG. Roliga idéer som säkert var häpnadsväckande 1968. Snyggt foto. Fantastiska effekter. Intressant/dramatisk musik. Det är en konstinstallation men inte en film för fan. SNARK. Vill bara poängtera att jag inte set hela filmen. Jag har på min höjd spolat igenom den men det GÅR inte att se den för den är så j*vla tråkig.
Rai (Anmäl)   29/12 2017
Varför ge denna film fullpott? Den är ju astråkig att kolla på... tröttade på 20 minuter typ. Visserligen var det år sedan jag såg filmen, men jag tvivlar att jag skulle ändra uppfattning idag..
Filmfantast86 (Anmäl)   14/10 2017
Bra gjord men trist att kolla på.
Ful_fisk (Anmäl)   3/10 2017
Alltså, jag vill verkligen omvärdera detta till en femma efter en omtitt på bio och allting, men... Nja... Rent tekniskt är detta ett fenomenalt verk på så många sätt, men manuset... Jag stör mig egentligen inte på att det är så pretentiöst, vad som stör mig att att filmen berättar en sådan svulstig historia om evolution och allting, men samtidigt lägger majoriteten av speltiden på biten kring HAL, vilket egentligen inte har något som helst med evolutions-berättelsen att göra... Det blir lite som två filmer i en, vilka egentligen är riktigt bra, men som känns väldigt konstiga ihopkokade... Och nog finns här ett gäng transportsträckor också, dialogen känns t ex väldigt torftig. Så visst tycker jag om att titta på denna massiva pjäs, men jag kan inte stämma upp i hyllningarna till fullo. Kubrick har gjort många bättre filmer i min bok, och Solaris förblir för min del den ultimata sinnesutvidgande science fiction-resan.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till År 2001 – ett rymdäventyr