Ärans väg

Originaltitel: Paths of Glory
Regissör:Stanley Kubrick
Utgivningsår:1957

Om Ärans väg:

En omöjlig attack under första världskriget avbryts av de få överlevande soldaterna. Deras överordnade förstår inte situationen, utan vill statuera ett exempel, men soldaterna försvaras av sin modige regementschef.
Baserad på romanen "Paths of Glory" av Humphrey Cobb från år 1935.
Se filmen på iTunes

Regissör: Jack Gold
År: 1976
Genre: Drama, Action, Krig
Helvetet i skyn

Kirk Douglas, Ralph Meeker, Adolphe Menjou, George Macready, Wayne Morris, Richard Anderson, Joe Turkel, Christiane Kubrick, Jerry Hausner, Peter Capell, Emile Meyer, Bert Freed, Kem Dibbs, Timothy Carey

Stanley Kubrick, Calder Willingham, Jim Thompson

Drama, Krig

Helvetesbataljonen

Recension Ärans väg

- ea1234 sätter betyg 4 och skriver:
Ärans väg är en antikrigsfilm i högsta klass av mästaren själv Stanley Kubrick. Han har med denna film upprört fransmännen till den grad att filmen förbjöds i landet. Filmen hade även problem att överhuvudtaget bli till och ratades av fler filmbolag tills Kirk Douglas åtog sig att spela huvudrollen som befäl över ett kompani i den franska armén under 1:a världskriget, vilken fick i uppdrag att inta...

Recension av Ärans väg - Läs hela!

Med i listor: 50-tal Top 50, Dödsstraff, Första världskriget
Kommentarer om Ärans väg (234 st)
karlmats (Anmäl)   18:09 25/5
Kubrick vet allt hur man snickrar ihop filmer som osar kvalitet. I Paths of Glory får vi se en mångfacetterad skildring av krig, dels som ett rent helvete, men dels också som en korrumperande kraft som sätter vanliga människor i ovanliga situationer som påverkar dem på olika sätt. Fördömandet finns där, men det är inte uttryckligen, utan det impliceras på samma sätt som befälen inte uttryckligen ger order om att offra soldaterna på krigets altare för personlig ära och berömmelse. Skådespeleriet är utsökt, Kirk Douglas förtjänar allt beröm han kan få, men både Macready och Menjou lyfter denna film några snäpp också. Bra manus skapar komplexa karaktärer och här finns det gott om personer vars ambitioner och vägval är fullt förståeliga även om man inte alltid håller med dem. Det finns inga lätta vägval i krig, men det här var en fascinerande resa som utforskar dem samtidigt som krigsscenerna visar hur med emfas hur meningslöst allt är. Slutscenen sitter som en smäck också. En film som redan har växt på mig i efterhand, den stannar på en stabil 3a i det här läget, men den lär bara åldras med värdighet sin mogna ålder till trots och jag vill gärna se om den nån gång för vidare utvärdering.
Filmfantast86 (Anmäl)   9/10 2017
Bra
mattarello (Anmäl)   26/3 2017
Fenomenal! Borde ses av alla då den visar krigs meningslöshet; det finns inget hjältemod bara elände och misär.
Dream (Anmäl)   29/7 2016
En riktigt bra film trots att den är så gammal! Ifall den redigerats och fått färg, så hade nog dem flesta trott att filmen var inspelad i nutid.
mammene (Anmäl)   5/6 2016
Kirk Douglas gör mycket för att hålla upp moralen i denna gedigna film, otrolig stil och klass på detta komplicerade dilemma, som egentligen inte behövde vara så komplicerat om människor släppte på sin prestige. Här får man fram hur i olika banor människor tänker och ibland mötas de ej, och att krig är ett helvete som många fått genomlida.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Ärans väg