Ärans väg

Originaltitel: Paths of Glory
Regissör:Stanley Kubrick
Utgivningsår:1957

Om Ärans väg:

En omöjlig attack under första världskriget avbryts av de få överlevande soldaterna. Deras överordnade förstår inte situationen, utan vill statuera ett exempel, men soldaterna försvaras av sin modige regementschef.
Baserad på romanen "Paths of Glory" av Humphrey Cobb från år 1935.
Se filmen på iTunes

Regissör: John Ford
År: 1934
Genre: Äventyr, Krig
Den osynlige fienden

Kirk Douglas, Ralph Meeker, Adolphe Menjou, George Macready, Wayne Morris, Richard Anderson, Joe Turkel, Christiane Kubrick, Jerry Hausner, Peter Capell, Emile Meyer, Bert Freed, Kem Dibbs, Timothy Carey

Stanley Kubrick, Calder Willingham, Jim Thompson

Drama, Krig

Helvetesbataljonen

Recension Ärans väg

- ea1234 sätter betyg 4 och skriver:
Ärans väg är en antikrigsfilm i högsta klass av mästaren själv Stanley Kubrick. Han har med denna film upprört fransmännen till den grad att filmen förbjöds i landet. Filmen hade även problem att överhuvudtaget bli till och ratades av fler filmbolag tills Kirk Douglas åtog sig att spela huvudrollen som befäl över ett kompani i den franska armén under 1:a världskriget, vilken fick i uppdrag att inta...

Recension av Ärans väg - Läs hela!

Med i listor: 50-tal Top 50, Dödsstraff, Första världskriget, Krig Top 50
Kommentarer om Ärans väg (233 st)
Filmfantast86 (Anmäl)   9/10 2017
Bra
mattarello (Anmäl)   26/3 2017
Fenomenal! Borde ses av alla då den visar krigs meningslöshet; det finns inget hjältemod bara elände och misär.
Dream (Anmäl)   29/7 2016
En riktigt bra film trots att den är så gammal! Ifall den redigerats och fått färg, så hade nog dem flesta trott att filmen var inspelad i nutid.
mammene (Anmäl)   5/6 2016
Kirk Douglas gör mycket för att hålla upp moralen i denna gedigna film, otrolig stil och klass på detta komplicerade dilemma, som egentligen inte behövde vara så komplicerat om människor släppte på sin prestige. Här får man fram hur i olika banor människor tänker och ibland mötas de ej, och att krig är ett helvete som många fått genomlida.
InzZzomnia (Anmäl)   28/5 2016
Alldeles för kort för att den ska få ordentligt fäste.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Ärans väg