Åsa-Nisse flyger i luften

Originaltitel: Åsa-Nisse flyger i luften
Regissör:Ragnar Frisk
Utgivningsår:1956

Om Åsa-Nisse flyger i luften:

Åsa-Nisse har uppfunnit en mycket snabb maskin som han säljer patentet på får 50.000 kronor. Sjökvist har smygit omkring och när Åsa-Nisse och Klabbarparn är på semester övertalar han Eulalia att sälja den till honom för 250 kronor.

Titel: Åsa-Nisse på semester
Titel: Åsa-Nisse i kronans kläder
Originaltitel: Åsa-Nisse i kronans kläder
År: 1958
Åsa-Nisse i kronans kläder

John Elfström, Artur Rolén, Håkan Westergren, Helga Brofeldt, Gösta Prüzelius, Mona Geijer-Falkner, Gustaf Lövås, Sangrid Nerf, Inga-Britt Hale, Birgitta Andersson, Lars Lönndahl, Bertil Boo

Lennart Palme

Komedi

Sverige
Med i listor: Åsa-Nisse
Diskussioner om Åsa-Nisse flyger i luften  (0 diskussioner)
Kommentarer om Åsa-Nisse flyger i luften (39 st)
Rai (Anmäl)   29/9 2017
Vad ska man säga? Åsa-Nisse är ju alltid Åsa-Nisse. Det finns ett sällsamt ljus av uselhet, fånerier i filmerna, men ljuset över just Åsa-Nisse filmerna kan inte annat än bli uppfylld av humor och värmen och det klarar knappast några andra filmer som är lika usla... Därför älskar jag Åsa-Nisse-filmerna..
paninaro (Anmäl)   29/10 2013
Så har man bockat av bedriften av att ha sett en Åsa-Nisse film två gånger och detta resulterar i en ytterst sällsynt ettahöjning. När en lärt känna dessa karaktärer så är det ändå något speciellt att återse dem gång på gång. Sjökvisten visar här upp en lite oroande karaktärsutveckling då han verkar gå från creep till psyokaptiskt creep. Men man gillar ju honom ändå, så klart. Landsfiskalen gör ännu en övertygande insats, hastig utveckling på slutet dock måste jag säga! Filmens power play går till just landsfiskalen, för en utskällning han ger fröken Britta för att hon lagat hans favoritlunch.
karlmats (Anmäl)   28/10 2013
Det är ju svårt att undvika känslan av att det är mer av samma sak här i den åttonde filmen. Men vad gör väl det när vi nu lärt oss att älska den här galna samlingen karaktärer. Klabbarparn står och kippar med ögonen så man tror att han gått och blivit helt retarderad, Åsa-Nisse gapar och skriker, Eulalia kokar kaffe och Sjökvisten jagar fruntimmer på ett sätt som får en annan att verka kompetent. Inga jättestarka scener, men tillräckligt trivsamt för att man ska tuffa vidare på det här bisarra tåget. Som vanligt känns de 90 minuterna som åtminstone fem timmar. Ligger jag på dödsbädden en vacker dag ser jag inget bättre sätt att förlänga livet på än att slå på den småländske herren och hans kumpaner. Många stunder obegripligt, både i klippning, dialog och uttal, men ack vilken kulturskatt detta är.
yrkeschaufföre (Anmäl)   22/11 2009
Början i Åre är bra, redan på den tiden kunde man höra "Tyngden på dalskidan..." Lasse Lönndahl gör en rolig liten roll. Man begriper att budgeten inte kan ha varit den största, namnet på "Knohult"s station sitter på papper som inte ens täcker hela det riktiga namnet (man ser ringen på ett Å)
Fermis (Anmäl)   21/11 2009
ingen som förstår åsa nisse
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Åsa-Nisse flyger i luften