Åsa-Nisse i kronans kläder

Originaltitel: Åsa-Nisse i kronans kläder
Regissör:Ragnar Frisk
Utgivningsår:1958

Om Åsa-Nisse i kronans kläder:

Halva Knohult får inkallelseorder och Åsa-Nisse och Klabbarparn klarar sig inte undan. Väl på regementet får Åsa-Nisse och Klabbarparn genast ett uppdrag av furiren men som vanligt lyckas de med att klanta till det hela. Hemma i Knohult bestämmer sig kärringarna för att se till att det blir ordning på torpet när manskapet är borta.

Titel: 47:an Löken
Titel: Åsa-Nisse flyger i luften
Originaltitel: Åsa-Nisse flyger i luften
År: 1956
Åsa-Nisse flyger i luften

John Elfström, Artur Rolén, Brita Öberg, Gus Dahlström, Wiktor Andersson, Mona Geijer-Falkner, Gustaf Lövås, Lennart Lindberg, Ann-Mari Adamsson, Bertil Boo

Ragnar Frisk, Per Lennart Ekström, George Martins

Komedi

Sverige
Med i listor: Åsa-Nisse
Diskussioner om Åsa-Nisse i kronans kläder  (0 diskussioner)
Kommentarer om Åsa-Nisse i kronans kläder (22 st)
Asmorod (Anmäl)   31/10 2018
Brought here by Felix recenserar. Och den här filmen är verkligen fasansfullt dålig.
Rai (Anmäl)   29/9 2017
Vad ska man säga? Åsa-Nisse är ju alltid Åsa-Nisse. Det finns ett sällsamt ljus av uselhet, fånerier i filmerna, men ljuset över just Åsa-Nisse filmerna kan inte annat än bli uppfylld av humor och värmen och det klarar knappast några andra filmer som är lika usla... Därför älskar jag Åsa-Nisse-filmerna..
Krille80 (Anmäl)   26/12 2014
Såg massor av Åse-Nisse-filmer som liten då mina föräldrar hade dem inspelade på VHS-band. Som liten gillade jag dem men det var ju före man hade upptäckt var bra film egentligen är. Dock väcks starka nostalgikänslor varje gång jag ser en liten bit av en Åsa-Nisse-film. 2-
karlmats (Anmäl)   18/8 2013
Den sjätte filmen jag ser med det småländska vidundret Åsa-Nisse och första gången jag, av misstag, bryter mot den kronologiska ordningen och hoppar ändå fram till 1958 där allting verkar ha gått åt helvete. Nog var det dåligt även innan men här verkar alla inblandade ha fått nog och vi bjuds på ordvits efter ordvits staplade på varandra så till och med Arne Hegerfors hade rodnat av skam. Poäng med de här filmerna finns det väl sällan men utförandet här är faktiskt ett snäpp lägre än brukligt. Sen är ju militären kanske den absolut värsta bakgrunden till filmer som försöker vara komedier, när Åsa-Nisse står och skränar oavbrutet till sina gubbar är jag bara än mer glad över att jag skippade lumpen. Sjökvisten räddar sånär den obligatoriska 2an, trots att han likt Sheldon Cooper blir cpigare och cpigare för var film som går. Oförklarligt långa jakt- och sångscener fortsätter vara ett obligatoriskt inslag i de här filmerna för att fylla ut tiden. Jag vidhåller att Åsa-Nisse borde klippas om till en serie med avsnitt på 20 minuter, då skulle det kunna bli tight och fint. Nu blir det i det närmaste olidligt, 14 filmer kvar, bara att bita ihop.
paninaro (Anmäl)   16/8 2013
I denna installation i serien har man uppenbarligen fått för sig att kopiera diverse vitsar från avdelningen skrattfnatt i Kalle Anka&co. Settingen med svensk militärmiljö gör ju att buskiskänslan går upp ytterligare några grader. Filmens höjdpunkt är Sjökvisten, vars interaktioner med kvinnor som vanligt är en riktigt freakshow. Jag har nog aldrig sett så mycket bröllopskonfektyr i hela mitt liv. Vi får även veta att handelsboden har postgiro 600, kan vara bra att veta om man får en maträkning. Att Åsa-Nisses normala samtalston är skrikande visste vi kanske, men hans ändlösa utläggning om gevärs beståndsdelar gav mig tinnitus och ger filmen en etta.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Åsa-Nisse i kronans kläder