Åsa-Nisse jubilerar

Originaltitel: Åsa-Nisse jubilerar
Regissör:Ragnar Frisk
Utgivningsår:1959

Om Åsa-Nisse jubilerar:

Tidningen Smålands-Nyheterna fyller 50 år och på redaktionen föds idén att hylla Åsa-Nisse som de tror varit Småland trogen sedan 1909. Men att få fram fakta är inte så enkelt - turerna blir många alltmedan jubileet närmar sig.

Titel: Åsa-Nisse som polis
Originaltitel: Åsa-Nisse och tjocka släkten
Regissör: Börje Larsson
År: 1963
Åsa-Nisse och tjocka släkten
Titel: Åsa-Nisse och den stora kalabaliken
Originaltitel: Åsa-Nisse och den stora kalabaliken
Regissör: Arne Stivell
År: 1968
Genre: Komedi
Åsa-Nisse och den stora kalabaliken
Titel: Åsa-Nisse på semester
Originaltitel: Åsa-Nisse på semester
Regissör: Ragnar Frisk
År: 1953
Åsa-Nisse på semester

John Elfström, Artur Rolén, Brita Öberg, Håkan Westergren, Carl-Axel Elfving, Mona Geijer-Falkner, Gustaf Lövås, Bertil Boo, Astrid Bodin, Yvonne Nygren

Per Lennart Ekström

Komedi

Sverige
Med i listor: Åsa-Nisse
Diskussioner om Åsa-Nisse jubilerar  (0 diskussioner)
Kommentarer om Åsa-Nisse jubilerar (19 st)
Rai (Anmäl)   8/11 2017
Vad ska man säga? Åsa-Nisse är ju alltid Åsa-Nisse. Det finns ett sällsamt ljus av uselhet, fånerier i filmerna, men ljuset över just Åsa-Nisse filmerna kan inte annat än bli uppfylld av humor och värmen och det klarar knappast några andra filmer som är lika usla... Därför älskar jag Åsa-Nisse-filmerna..
paninaro (Anmäl)   10/9 2014
Klabbarparns insats som ekonomiansvarig och Åsa-Nisses hattprovning är det jag kommer ihåg från den här installationen i serien. "Grundstoryn" är mer än lovligt dum. En stabil tvåa helt enkelt.
karlmats (Anmäl)   25/3 2014
DN slog spiken på huvudet redan 1959 (spoilervarning): "Åsa-Nisse får en skorsten över huvudet, Åsa-Nisse slår en bräda i huvudet på Klabbarparn, Åsa-Nisse slår brädan i huvudet på Klabbarparn en gång till, Åsa-Nisse bjuder en tvättnypeköpare sitta på en stol som faller samman, Åsa-Nisse bjuder honom sitta på en stol som är nymålad, Åsa-Nisse använder svordomar då han talar med en präst, Åsa-Nisse springer och går som om han gjort i byxorna, Åsa-Nisse faller ned för en stege, Åsa-Nisse är ett dravel till film." Personligen tycker jag det var en mittenfilm i serien, inte olidligt långtråkig och några riktiga höjdarscener, bland annat när Klabbarparn blir ekonomiansvarig och tar upp telefonnumret som en tillgång i balansräkningen, när Åsa-Nisse provar damhattar och när han försöker sig på engelska. Sommarbarnet är bra perverst och hela premissen att de måste hitta bevis på hans inflyttningsdatum i Knohult känns mer än lovligt krystad. 2an är ändå stabil.
Devils_Arcade (Anmäl)   19/9 2012
Tandläkarscenen haha.....
Herr Arne (Anmäl)   19/9 2009
Tumba-Johansson som vattenskidinstruktör och helikoptern räddar tvåan till den tungfotade buskis.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Åsa-Nisse jubilerar