Åsa-Nisse på hal is

Originaltitel: Åsa-Nisse på hal is
Regissör:Ragnar Frisk
Utgivningsår:1954

Om Åsa-Nisse på hal is:

De kluriga smålänningarna Åsa-Nisse och Klabbarparn får utlopp för sin tävlingslusta till sjöss, till lands och till och med i luften. Åsa-Nisse blir hela Knohults hjälte.

Titel: Åsa-Nisse i full fart
Titel: Åsa-Nisse flyger i luften
Originaltitel: Åsa-Nisse flyger i luften
År: 1956
Åsa-Nisse flyger i luften

John Elfström, Artur Rolén, Helga Brofeldt, Julia Cæsar, Mona Malm, Ulla-Bella Fridh, Mona Geijer-Falkner, Gustaf Lövås, Willy Peters

Lennart Palme

Komedi

Sverige
Med i listor: Åsa-Nisse
Filmnummer: 11933
Diskussioner om Åsa-Nisse på hal is  (0 diskussioner)
Kommentarer om Åsa-Nisse på hal is (19 st)
Rai (Anmäl)   29/9 2017
Vad ska man säga? Åsa-Nisse är ju alltid Åsa-Nisse. Det finns ett sällsamt ljus av uselhet, fånerier i filmerna, men ljuset över just Åsa-Nisse filmerna kan inte annat än bli uppfylld av humor och värmen och det klarar knappast några andra filmer som är lika usla... Därför älskar jag Åsa-Nisse-filmerna..
karlmats (Anmäl)   18/7 2013
Farbror Nesse är tebaka och visst lyckas han kravla sig upp till en svag 2a efter förra filmens bottennapp. Det skulle vara roligt att se hur långa de här filmerna skulle bli om man klippte bort alla scener som innehålla nån form av jakt eller sång. Persongalleriet är fortsatt härligt, Sjökvisten som en gång i tiden hade lite personlighet har blivit en karikatyr på sig själv och är fortfarande en av seriens höjdpunkter. Med Nesse och Klabbis vet man ju vad man får och i god tradition finns det två fagra fruntimmer (Nej Eulalia och Kristin ni får ursäkta) i Mona och lilla fröken Britta. Hur dåligt allt än är, och det är fruktansvärt dåligt större delen av tiden, så går det inte gärna att sätta en 1a när den runda pojken sätter igång och spelar och sjunger så det hörs över kapernums nejder. Hur snittet kommer utvecklas över de kommande 15 filmerna vågar jag inte sia om, men det känns bra att få dela ut ännu en 2a till Ragnar Frisk. Ribban sätts onekligen väldigt lågt på förhand.
paninaro (Anmäl)   18/7 2013
”Jaaaha” är Åsa-Nisses och filmens första replik, vilket säger ganska mycket om vad vi har att vänta oss. Ännu en film med en och en halv timmes speltid att fylla ut. Det här är den minst sammanhängande filmen hittills i serien och det säger som bekant en del. Det slår mig att med en manusförfattare ombord hade tjugo års Åsa-Nissefilmer kunnat komprimeras till en säsong sitcom av ganska bra kvalitet. För nog finns det pärlor här; Eulalias attitydproblem har gått varvet runt nu och det har blivit en fröjd att höra hennes svador mot gubben sin. Landsfiskalens moster dyker upp igen och tar någon form av vansinnighetspris (i hård konkurrens). Sjökvisten blir bara värre och värre. Den runda pojken som både kan spela och sjonga är en av filmhistoriens på samma gång märkligaste och roligaste scener. Klabbarparns one-liner efter sångnumret är välförtjänt legendarisk. Men det är ju lite av tjusningen med Åsa-Nisse, att dylika guldkorn plötsligt kan dyka upp från precis ingenstans.
aronsoderlind (Anmäl)   26/1 2009
Julia Caesar e fö härlig kärring
PalRovhal (Anmäl)   11/1 2009
Helt osammanhängade, men den knubbiga killen som spelar och sjunger är obehagligt charmig och lite rörande.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Åsa-Nisse på hal is