Åsa-Nisse

Originaltitel: Åsa-Nisse
Regissör:Ragnar Frisk
Utgivningsår:1949

Om Åsa-Nisse:

Första filmen av tjugo och precis likadan som de andra. Åsa-Nisse börjar filmen med att skrika (vilket är hans samtalston) och förklara för en motsträvig sten att han är en smålänning. Klabbarparen kommer med och är slappansiktad. Redan från början är formen funnen med tjuvfiske och buskis som handlar om att lura fru och fjärsman. Handlingsmässigt är det lite utspridda scener med en lös röd tråd. Till Knohult kommer en käck göteborgska som ska vara extra hemhjälp åt belastade hem. Sjökvist försöker charma henne men hon faller för Bertil Boo, den sjungande bonden. Det finns kriminella som måste stoppas - två dynamitarder. Annars blir det inga förgasare men dock en jeepfärd.

Titel: Halta Lottas krog
Originaltitel: Janne Vängmans bravader
Regissör: Gunnar Olsson
År: 1948
Janne Vängmans bravader

John Elfström, Artur Rolén, Greta Berthels, Bertil Boo, Emy Hagman, Gustaf Lövås, Lillie Wästfeldt, Gösta Gustafson, Josua Bengtson

Theodor Berthels, Stig Cederholm

Komedi

Sverige
Med i listor: Åsa-Nisse
Diskussioner om Åsa-Nisse  (0 diskussioner)
Kommentarer om Åsa-Nisse (33 st)
Rai (Anmäl)   29/9 2017
Vad ska man säga? Åsa-Nisse är ju alltid Åsa-Nisse. Det finns ett sällsamt ljus av uselhet, fånerier i filmerna, men ljuset över just Åsa-Nisse filmerna kan inte annat än bli uppfylld av humor och värmen och det klarar knappast några andra filmer som är lika usla... Därför älskar jag Åsa-Nisse-filmerna..
Stygga-Vargen (Anmäl)   11/10 2016
Åsa-Nisse är sannolikt den absolut sämsta filmserien genom tiderna! Jag har inte sett alla filmerna i serien och kommer sannolikt aldrig att göra det heller men det finns absolut ingenting som är bra med de här filmerna, möjligen med undantag av musiken i en del fall.
paninaro (Anmäl)   17/6 2013
Efter att ha sett de tre första filmerna känns det som att det är dags att skriva något innan minnena helt rullar ihop med varandra likt kullerbyttor i Kapernaums tempel. Jag vet inte riktigt vad som händer, men att jag skulle sitta i soffan och skrocka gott åt den första Åsa-Nissefilmen trodde jag inte för några år sedan. Nisse beskriver det väl bäst själv framför disken när han utbrister att "så här hade jag inte tänkt mig min framtid". Kanske är detta definitionen av att det är så dåligt att det blir bra, kanske underlättar det att man fattar ca 25% av dialogen (Klabbarpan fattar jag dock inte ord av vad han säger). Allt är dock inte till för att analyseras, det räcker att det är skönt, det är yolo på småländska. Man lyckas hur som helst brodera det breda och sjuka persongalleriet i Knohult och Sjökvisten lyckas etablera sig som en personlig favorit så här i början. Jag ser med skräckblandad förtjusning fram emot att följa dessa figurer i det alternativa universumet Knohultet, med bromancen Nesse/Klabbis i spetsen, i tjugo filmer framåt.
karlmats (Anmäl)   8/6 2013
Alltså vilken överraskning! Åsa-Nisse har ju funnits med i ens medvetande i alla år, jag fick till och med en arg insändare publicerad i Expressen när jag typ 10 år gammal beklagade mig över att Åsa-Nisse fick så mycket beröm av gamla stofiler till recensenter, men aldrig har jag sett en hel film med denna småländske karl förrän nu. Handlingen är ju störtskön, trots att en röd tråd helt verkar saknas. Dialogen glimrar till gång på gång även om jag inte fattar mer än hälften av allt som sägs på denna grötsmåländska. Redan nu inser jag att man borde klippa ihop en one-linercompilation om man orkar ta sig igenom fler av dessa rullar. Dragsspelsgöte är ett riktigt aber, handlare Sjökvist ett riktigt freak, Klabbarparn ett riktigt mähä och Åsa-Nisse själv är väl, trots att han säkert skulle invända själv, en riktig gubbtjyv. Sammanfattningsvis kan jag låna ett citat från Åsa-Nisse själv när han står och diskar i köket: "Nej, så här hade jag inte tänkt mig min framtid!" Men nu sitter jag här med 20 filmer till att beta av, härliga tider.
Alreadyrick (Anmäl)   21/4 2012
Såg nyligen den nya Åsa-Nisse-filmen, vilken var riktigt kass, men den hade iallafall någon sorts kontinuitet, som man orkade följa med i, till en viss grad, men det här var riiiktigt segt.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Åsa-Nisse