Åskbollen

Originaltitel: Thunderball
Regissör:Terence Young
Utgivningsår:1965

Om Åskbollen:

Organisationen Spectre kapar ett plan med atombomber, och bedriver utpressning mot statsmakterna. En stor del av filmens actionscener utspelar sig på och under vattenytan. Adolfo Celti spelar ondskefulle Largo.

Titel: Never Say Never Again
Regissör: Guy Hamilton
År: 1964
Genre: Action, Thriller, Äventyr
Goldfinger

Sean Connery, Claudine Auger, Adolfo Celi, Luciana Paluzzi, Guy Doleman, Rik Van Nutter, Molly Peters, Martine Beswick, Bernard Lee, Lois Maxwell, Desmond Llewelyn, Edward Underdown, Earl Cameron, Paul Stassino, Rose Alba, Philip Locke, George Pravda

Richard Maibaum, John Hopkins (I)

Action, Thriller, Äventyr

Storbritannien
Med i listor: James Bond
Diskussioner om Åskbollen  (0 diskussioner)
Kommentarer om Åskbollen (208 st)
Jamesa (Anmäl)   02:45 3/4
Nej, det här är inte bra. Ett krasst ok, inte mer.
fridenpaden (Anmäl)   9/12 2016
Kan börja med det som är bra, dvs musiken och slutfighten under vattnet. Sedan är det inte mycket mer. Löjliga slagsmålsscener och biljaktscener som går extra snabbt. Dumma hajpooler och idiotiska rekogniseringar med helikoptrar (som om Spectres vakter inte skulle se en helikopter!). Att Bond sedan förgriper sig på kvinnor med våld och hotar dom för att få sex kanske ansågs macho för 50 år sedan men är hemskt att titta på nu. En film som kunde ha kortats ner till häften.
Mrs Smiths (Anmäl)   22/11 2015
Jobbigt att hänga med när man tittar bort under undervattensscenerna.
AlaRegularis (Anmäl)   22/9 2015
Att gå från Goldfinger till det här förstår jag inte riktigt. Historien i sig är det inga fel på, och det finns mycket bra här. Men de många och olidligt långa undervattensscenerna drar ner tempot något oerhört. Sämsta Bond-filmen med Connery, helt klart.
Starkbröl (Anmäl)   25/7 2015
Nja, har inte åldrats så bra. Mycket slapstick, och de dåliga inklippningarna och accelererade fordonsscenerna ser verkligen fruktansvärda ut idag. Connery har redan här fått lite för mycket glimt i ögat för seriens bästa. Svag trea.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Åskbollen